• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل اخبار 1847اخبار امروز : 0
0

به مناسبت روز ملی خرما: «جنگل نخل» فارس در حال نابودی است

  • کد خبر : 6944
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
به مناسبت روز ملی خرما: «جنگل نخل» فارس در حال نابودی است

به مناسبت روز ملی خرما: «جنگل نخل» فارس در حال نابودی است به گزارش اخبار جهرم، با پیگیری‌های صورت گرفته خوشبختانه در سال جاری، روز ۲۵ شهریورماه، به عنوان‌ روز ملی خرما در تقویم کشور ثبت شد. در حال حاضر شهرستان جهرم با دارا بودن بیش از ۵٨٠٠ هکتار سطح زیر کشت نخلیلات، تولیدی معادل […]

به مناسبت روز ملی خرما: «جنگل نخل» فارس در حال نابودی است

به گزارش اخبار جهرم، با پیگیری‌های صورت گرفته خوشبختانه در سال جاری، روز ۲۵ شهریورماه، به عنوان‌ روز ملی خرما در تقویم کشور ثبت شد. در حال حاضر شهرستان جهرم با دارا بودن بیش از ۵٨٠٠ هکتار سطح زیر کشت نخلیلات، تولیدی معادل ۴۵ هزار تن خرما دارد و حائز رتبه یک کشوری در تولید خرمای شاهانی می‌باشد.

غم‌انگیز است که شهرستان جهرم که روزگاری به «جنگل نخل» مشهور بود این روزها در سایه غفلت مسئولان در سراشیبی نابودی نخلستان‌ها قرار گرفته است.

از دیرباز جهرم را به واسطه وجود نخلستان‌های زیبا و سر به فلک کشیده و خرمای شهد آلود شاهانی، به شهر «جنگل نخل» با «چترهای سبز» می‌شناختند به نحوی که ژان شاردن، سیاح و جهانگرد مشهور فرانسوی که در عصر صفوی به این شهر سفر کرده در کتاب سفرنامه خود در وصف درختان نخل جهرم می‌نویسد: «… اغلب خانه‌ها {در جهرم} از چوب نخل که تنها درخت بزرگ و فراوان و منحصر به فرد این منطقه است بنا شده است … شهرت عمده این شهر مخصوصاً به خرمای آن است که بهترین خرمای جهان است».

توجه و علاقه جهرمی‌ها به درختان نخل از گذشته‌های دور تا کنون زبانزد بوده به طوری که امروز در باغچه خانه هر جهرمی حداقل یک درخت نخل بزرگ دیده می‌شود.

شاردن در جای دیگر این سفرنامه از جهرم به عنوان شهری که دارای بهترین خرمای ایران است یاد کرده و می‌نویسد: «عالی‌ترین خرمای امپراطوری ایران در خوزستان، سیستان، پرسپولیس (تخت جمشید)، سواحل خلیج فارس و مخصوصاً در جرون (Jarun) جهرم که قصبه‌ای است در سر راه شیراز به بار می‌آید».

اما این وصف شورانگیز نخلستان‌های سر به فلک کشیده در حالی است که در سال‌های اخیر چنان تیشه بر ریشه نخل‌های جهرم زده شده که چترهای سبز این شهر حال و روز خوشی ندارند و این عنوان زیبا دیگر برازنده نخلستان‌های سوخته و بی‌سر جهرم نیست.

در گذشته چنانچه از یک بلندی به تماشای شهر می‌نشستیم چیزی جز طبیعت زیبا و پوشیده از نخل نمی‌دیدیم، امروز با نگاه به شهر جهرم دیگر خبری از جنگل نخل بر فراز این شهر نیست و جای آن را ساختمان‌های چندین طبقه پر کرده است.

متاسفانه سودجویان برای تغییر کاربری زمین‌ها و فرار از دست قانون، شبانه اقدام به سوزاندن نخل‌ها کرده و نخلستان‌ها را به زمین بایر تبدیل می‌کنند.

چنانچه گردشی در شهر جهرم داشته باشید حتماً چشمانتان به مناظری خواهد خورد که همچون شهرهای جنگ زده از نخلستان‌هایی بی‌سر پوشیده شده و مهیای سوزانده شدن شبانه هستند. اقدامی که بر اساس قانون، جرم تلقی شده و خاطیان آن به جریمه نقدی و حبس محکوم هستند.

به هر حال با شرایطی که این روزها پیش آمده مردم نگران از دست دادن نخلستان‌های شهرستان جهرم هستند و تاکید دارند باید ادامه این روند توقف شود تا مبادا نخل‌های شهر منقرض شود.

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=6944

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.