• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
کل اخبار 1811اخبار امروز : 0
10

تکالیف شهروندی، سهم ما در آبادانی شهر!

  • کد خبر : 5648
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
تکالیف شهروندی، سهم ما در آبادانی شهر!

تکالیف شهروندی، سهم ما در آبادانی شهر!   به گزارش اخبار جهرم، بنای جوامع متمدن بر اصول شهروندی نهاده‌شده‌است و اصول شهروندی، مجموعه‌ای از حقوق و تکالیف است.   هر فرد که در جامعه‌ی انسانی زندگی می‌کند از حقوقی برخوردار است؛ حق امنیت (جانی، مالی و عِرضی)، حق اشتغال و کسب درآمد،حق مالکیت، حق بهره‌وری […]

تکالیف شهروندی، سهم ما در آبادانی شهر!

 

به گزارش اخبار جهرم، بنای جوامع متمدن بر اصول شهروندی نهاده‌شده‌است و اصول شهروندی، مجموعه‌ای از حقوق و تکالیف است.

 

هر فرد که در جامعه‌ی انسانی زندگی می‌کند از حقوقی برخوردار است؛ حق امنیت (جانی، مالی و عِرضی)، حق اشتغال و کسب درآمد،حق مالکیت، حق بهره‌وری از منابع طبیعی و خدادادی، حق برخورداری از رفاه، آسایش، آرامش و غیره.

 

در چند ساله‌ی اخیر با گسترش ارتباطات و فناوری و تلاش‌های فعالان اجتماعی در شبکه‌های مجازی و مطبوعات، غالب افراد نسبت به حقوق اجتماعی و شهروندی خود آگاهی پیدا کرده و با آسان‌شدن تعاملات، روحیه‌ی مطالبه‌گری از مسئولان امر نیز ارتقا یافته‌است به گونه‌ای که مردم نسبت به شرح وظایف مسئولان و کیفیت عملکرد آنان در یک نظارت دائمی به سر برده و کم و کاستی‌ها را به سرعت به آنان گوشزد کرده و خواستار انجام دقیق امور هستند.

 

این نظارت دائمی و مطالبه‌گری از سوی شهروندان سبب بهبود در انجام امور و تعهد هرچه بیشتر مسئولان نسبت به وظایف محوله شده است اما به نسبت مطالبه‌ی حق شهروندی، درباره‌ی وظایف و تکالیف شهروندی فرهنگ‌سازی لازم و کافی نشده و چیزی که به عیان دیده می‌شود، در بسیاری موارد، اهمال در وظایف شهروندی و احساس طلبکاری نسبت به مسئولان است.

 

چیزی که شهر ما امروزه به آن نیازمند است فرهنگ‌سازی در باب وظایف شهروندی، یادآوری این وظایف به شهروندان و خودسازی فردی و نهادینه‌کردن حس تعهد به آن وظایف است.

مدیریت شهری بدون تعامل و همکاری شهروندان هرگز به موفقیت نمی‌رسد.

 

شهر سالم، پاک و زیبا، حق و خواسته‌ی همگان است اما برای رسیدن به آن به یک عزم همگانی، تعامل و همکاری دوسویه نیاز است؛ آلوده‌کردن فضاهای عمومی، ریختن زباله، تخریب اموال عمومی و … نشانه‌ی رشدنیافتگی و عدم بلوغ یک شهروند است.

 

یک شهروند مادامی که لیوان یک‌بار مصرف، آب دهان، دستمال آلوده و … خود را وسط خیابان رها می‌کند یا ته سیگارش را از ماشین به بیرون پرت می‌کند نمی‌تواند نسبت به عملکرد شهرداری در بهداشت و پاکیزگی شهری طلبکار و معترض باشد.

 

افراد یک جامعه باید با پایبندی به وظایف شهروندی و ادای آن خود را از شهروند منفعل به شهروند فعال ارتقا دهند تا نقش اصیل خود را در مدیریت شهری، ایجاد امنیت و دستیابی به شهر ایده‌آل ایفا کنند.

 

داشتن روحیه‌ی طلبکاری صِرف، توقع بی‌منطق، سکون، انجماد و انفعال شهروندان از خصوصیات مخرب و بازدارنده و مانعی در راه رسیدن به یک جامعه‌ی سالم و نرمال است.

 

نباید توقع داشت و به انتظار نشست تا دستی از غیب برون آید و کاری بکند؛ هرکس به سهم خویش باید از خود شروع کند؛ یک‌قدم هم یک‌قدم است.

 

اگر شما مخاطب عزیز به عنوان یک شهروند از همین امروز تصمیم بگیری که تنها یک قدم برداری، حتا یک قدم کوچک در حد نریختن آشغال در کوچه و خیابان، این یک گام بزرگ در مسیر رسیدن به شهری ایده‌آل، رعایت حقوق دیگر شهروندان، احترام به پاک‌بانان و همکاری با مسئولان و مدیران شهری است؛ باید از خودمان شروع کنیم.

 

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=5648

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.