حمله دانشگاه علوم پزشکی جهرم به اخبار جهرم: به جای تحلیل اشتباه، کمک کنید راههای سو استفاده سودجویان را مسدود کنیم
در پی درج یک مطلب در مورد “فساد شش میلیاردی نوبتدهی پزشکان در جهرم” در رسانهی اخبار جهرم، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، پاسخی برای این رسانه ارسال کرده است، که طبق قانون رسانه جوابیه را بدون هرگونه دخل و تصرف منتشر مینماییم.
البته قابل ذکر است که رسانه اخبار در صورت لزوم و صلاحدید هیات تحریریه، به این جوابیه، پاسخ خواهد داد.
پاسخ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جهرم:
دانشگاه علوم پزشکی جهرم به عنوان متولی امر سلامت، همواره بر اهمیت شفافیت و پاسخگویی به مردم عزیز تأکید داشته و در همین راستا احترام به فعالیت رسانهای مسئولانه را یکی از وظلیف اصلی خود میداند. لذا روابط عمومی دانشگاه لازم می داند ادعاهای اخیر مطرح شده در رسانه محترم اخبار جهرم پیرامون سیستم نوبت دهی کلینیک مرحوم هنری را به طور شفاف پاسخ دهد. با این توضیح که انتشار مطالب غیرمستند، تنها به تضعیف اعتماد عمومی به خدمات درمانی منجر خواهد شد.
۱. وجود سیستم نوبتدهی اینترنتی فعال
برخلاف ادعای منتشر شده، سیستم نوبتدهی اینترنتی کلینیک هنری جهرم بهصورت کاملاً فعال در حال خدمترسانی به مردم است و در هیچ زمانی تعطیل نشده است. بهعنوان مثال، همین دیروز بیش از ۱۲۰۰ نوبت توسط مراجعین از طریق سامانه اینترنتی رزرو شده است. اطلاعات تمامی رزروها از جمله آیپی کاربران و جزئیات آن بهصورت شفاف در سامانه ثبت شده و امکان پیگیری کامل این فرآیند وجود دارد. حال این سؤال مطرح است که اگر سیستم نوبتدهی تعطیل است، این تعداد زیاد از مراجعین چگونه موفق به دریافت نوبت و مراجعه به کلینیک شدهاند؟
۲. توضیح در خصوص چالشهای نوبتدهی به پزشکان پر مخاطب
دانشگاه هرگز مدعی نبوده که در این زمینه مشکلی وجود ندارد. وقتی عرضه و تقاضا یکی نیست مسلما چالش هایی ایجاد می شود. یکی از دلایل اصلی شکلگیری مشکلات مطرحشده، فشار بالای تقاضا برای برخی پزشکان متخصص است. پزشکانی که به دلیل سابقه و شهرت، تعداد مراجعین بسیار بیشتری نسبت به ظرفیت نوبتدهی دارند. در چنین شرایطی، تمامی نوبتها در زمانی کوتاه رزرو میشوند و ممکن است برخی از بیماران موفق به دریافت نوبت نشوند. دانشگاه این چالش را بهخوبی درک کرده و با همکاری تیم فناوری اطلاعات، بهطور مداوم در حال رصد سامانه نوبتدهی برای جلوگیری از سو استفاده های احتمالی است، بطوریکه که اجازه دریافت نوبت بیشتر از یکی، توسط یک آی پی، وجود نداشته باشد.
۳. سوءاستفاده افراد سودجو و نقش کافینتها
در شرایطی که تقاضا بیشتر از ظرفیت موجود باشد، طبیعی است که افراد سودجو و فرصتطلب برای کسب منفعت وارد عمل شوند. گزارشها نشان میدهد برخی کافینتها یا افراد دیگر، با استفاده از ابزارهای فنی مانند سیستمهای سرعت بالا یا روشهای غیرمجاز دیگر مثل راه اندازی ربات، نوبتها را سریعتر رزرو میکنند و سپس با دریافت مبالغی این نوبتها را در اختیار مراجعین قرار میدهند.
دانشگاه علوم پزشکی جهرم تاکنون با استفاده از تدابیر فنی و امنیتی متعدد تلاش کرده تا این مسیرهای سوءاستفاده را مسدود کند. بااینحال، فعالیتهای غیرقانونی این افراد نیازمند برخورد قانونی از سوی نهادهای نظارتی و قضایی است و دانشگاه از همکاری همهجانبه با این نهادها برای حل این معضل استقبال میکند.
۴. نقد به رسانه
انتظار میرود رسانهای که در حوزه اطلاعرسانی عمومی فعالیت میکند، پیش از انتشار چنین مطالبی، صحت و سقم ادعاهای خود را از منابع معتبر و رسمی استعلام کند. چراکه انتشار چنین اطلاعاتی با استناد به گفته های یک یا چند نفر به کاهش اعتماد عمومی به خدمات درمانی منجر می شود.
۵. دانشگاه علوم پزشکی جهرم آمادگی کامل خود را برای شفافسازی و پاسخگویی به هرگونه ابهام یا پرسشی از سوی شهروندان و رسانهها اعلام میکند. همچنین از شهروندان عزیز تقاضا داریم هرگونه تخلف یا سوءاستفاده را از طریق سامانههای رسمی به دانشگاه اطلاع دهند.
آدرس سامانه نوبت دهی
darmangah.jums.ac.ir