راه آهن شیراز – خفر – جهرم – بوشهر (اتصال جهرم و خفر به شبکه ریلی کشور)
به گزارش اخبار جهرم، امروزه صنعت حمل و نقل ریلی و راه آهن به عنوان یکی از شاخصهای توسعه یافتگی مناطق مختلف در نظر گرفته میشود. پیشرفتهای روزافزون سیستم حمل و نقل ریلی آن را به یکی از اصلیترین روشهای جابجایی مسافر و بار تبدیل کرده است.
پروژه راه آهن شیراز- خفر- جهرم- بوشهر- عسلویه به عنوان یکی از پروژههای مهم و زیرساختی استانهای فارس و بوشهر بوده که در حمل و نقل کالا و اتصال مرکز کشور به مجتمع بزرگ نفتی و بنادر استان نقش اصلی را خواهد داشت. این پروژه در ادامه مسیر ریلی شمال به جنوب کشور قرار دارد و با پیگیری مجموعه وزارت راه و دکتر محمدرضا رضایی نماینده شهرستانهای جهرم و خفر و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور در جلسه سران کشور به تصویب رسیده است.
راهآهن شیراز- خفر- جهرم- بوشهر با ۴۵۰ کیلومتر طول در ۱۱ قطعه تعریف شده است؛ از این ۱۱ قطعه، سه قطعه از سمت شیراز به سمت خفر و جهرم به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل میشود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته دکتر خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، در طول ۴۵۰ کیلومتر ساخت راهآهن شیراز، خفر، جهرم به بوشهر، پیمانکار ۷۰ تا ۸۰ درصد مسیر مشخص شده که امیدواریم هرچه سریعتر عملیات اجرایی سایر قطعهها هم آغاز شود.
در جلسه سران قوا دستور رهبر انقلاب اعتبار اجرای این طرح تامین شده است. ۱.۲ میلیارد دلار اعتبار از محل تهاتر نفت طی سه سال به ازای هر سال ۴۰۰ میلیون دلار برای تکمیل این پروژه اختصاص پیدا کرد.
هماکنون دو قطعه در شهرستانهای جهرم و خفر در حال احداث میباشد. عملیات اجرایی قطعه اول به طول ۳۱ کیلومتر با اعتبار ۱۴۰۰ میلیارد تومان در شهرستان جهرم و قطعه دوم به طول ۲۸ کیلومتر و با اعتبار ۸۲۲ میلیارد تومان در شهرستان خفر در حال انجام میباشد.