• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل اخبار 1960اخبار امروز : 0
5

مراتع جهرم مستعد حریق گسترده است

  • کد خبر : 5608
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
مراتع جهرم مستعد حریق گسترده است

مراتع جهرم مستعد حریق گسترده است   به گزارش اخبار جهرم، عشایری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی جهرم:   مراتع جهرم مستعد حریق گسترده است و زنگ خطری جدی برای جنگل‌‌ها، باغات و مراتع شهرستان جهرم به شمار می‌رود.   امسال با عنایت به بارش‌های رحمت الهی و رشد قابل توجه علفزار‌ها و مراتع در شهرستان جهرم، […]

مراتع جهرم مستعد حریق گسترده است

 

به گزارش اخبار جهرم، عشایری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی جهرم:

 

مراتع جهرم مستعد حریق گسترده است و زنگ خطری جدی برای جنگل‌‌ها، باغات و مراتع شهرستان جهرم به شمار می‌رود.

 

امسال با عنایت به بارش‌های رحمت الهی و رشد قابل توجه علفزار‌ها و مراتع در شهرستان جهرم، احتمالات خطر آتش‌سوزی گسترده و غیر قابل کنترل دور از ذهن نیست. امسال گیاهان خودروی زیادی در طبیعت رشد کرده است، اما با افزایش گرما این گیاهان تبدیل به پوشال‌‌هایی شده که مستعد آتش‌سوزی گسترده بوده و با کوچک‌ترین شعله و جرقه‌ای دچار حریق می‌‌شود.

 

برخی از این آتش‌سوزی ‌ها عمدی و برخی غیرعمدی است، مواردی در اطراف شهر مشاهده می‌شود که کشاورزان به جای کندن علف‌های خودرو اقدام به آتش‌ زدن زمین ‌ها می‌کنند اما بعد از گسترش آتش دیگر نمی‌توانند آن‌ را کنترل کنند و همین اقدام موجب به وجود آمدن آتش‌سوزی وسیع می‌‌شود. در برخی موارد نیز به دلایل و انگیزه‌های مختلف افرادی مغرضانه اقدام به را آتش‌افروزی می‌کنند که در سالهای گذشته طی تحقیقات پلیس دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده‌اند.

 

هنگام تفریح در مراتع، باغات و جنگل ‌ها در صورت ایجاد آتش جهت پخت و پز، آن‌ را رها نکنید و از به صفر رسیدن واکنش سوختن ذغال‌ ها مطمئن شوید، چراکه با یک نسیم ملایم آتش‌سوزی گسترش پیدا کرده و مهار آن غیر ممکن می‌شود. همچنین می ‌توان با ریختن مقداری خاک بر روی ذغال‌های باقی مانده از عدم شعله‌وری دوباره آن‌ها و انتشار آتش، اطمینان حاصل کرد.

 

حیوانات هم سهمی در این زیستگاه‌ها دارند و در صورت وقوع آتش‌سوزی، آن‌ها هم آسیب می‌بینند و دیگر نمی‌توانند در آن منطقه زندگی کنند، بنابراین اکوسیستم  منطقه نیز دچار تغییرات می‌شود.

 

آتش‌سوزی در محل‌‌هایی که علف‌های خشک وجود دارد به سرعت گسترش پیدا می‌کند و این آتش ‌سوزی به صورت دایره ‌ای از اطراف گسترش پیدا کرده و سطح بسیار زیادی را درگیر می‌کند، همچنین وزش باد گسترش آن را چندین برابر افزایش خواهد داد.

 

یکی دیگر از علت‌های وقوع حریق در علف ‌زارها را انداختن بطری و شیشه در طبیعت است. این اجسام با متمرکز کردن نور خورشید مثل عدسی عمل می‌ کنند و موجب آتش‌ سوزی شده که البته این نوع آتش‌سوزی‌ها محدود به طبیعت نیست بلکه مواردی وجود دارد که بطری‌های آب باقی مانده در خودرو نور خورشید را متمرکز کرده و باعث حریق در خودرو نیز شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=5608

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.