• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل اخبار 1960اخبار امروز : 0
10

کمر درد/ از هر ۳ نفر ایرانی، یک نفر مبتلا به کمردرد است

  • کد خبر : 5921
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
کمر درد/ از هر ۳ نفر ایرانی، یک نفر مبتلا به کمردرد است

کمر درد/ از هر ۳ نفر ایرانی، یک نفر مبتلا به کمردرد است   به گزارش اخبار جهرم، «کمردرد» جزء شایع‌ترین مراجعه‌های پزشکی است و بعد از سرماخوردگی بیشترین دلیل مراجعه به مطب پزشکان است که معمولا به دو شکل حاد و مزمن دیده می شود.   پس از بیماریهای قلبی و عروقی، کمردرد رتبه […]

کمر درد/ از هر ۳ نفر ایرانی، یک نفر مبتلا به کمردرد است

 

به گزارش اخبار جهرم، «کمردرد» جزء شایع‌ترین مراجعه‌های پزشکی است و بعد از سرماخوردگی بیشترین دلیل مراجعه به مطب پزشکان است که معمولا به دو شکل حاد و مزمن دیده می شود.

 

پس از بیماریهای قلبی و عروقی، کمردرد رتبه دوم بیماری در کشور است. اگرچه بروز کمردرد به دلیل افزایش سن، تقریبا قابل کنترل نیست اما در بسیاری از موارد رعایت برخی عادات زندگی می‌تواند در پیشگیری نقش مهمی ایفا کند.

 

نشستن طولانی مدت و بی تحرکی

بسیاری از افراد که ساعات طولانی در روز می‌نشینند با درد پشت و کمر مواجه می‌شوند. حال آن که بدن برای عملکرد صحیح به فعالیت نیاز دارد و قرار گرفتن مداوم در یک حالت، آسیب‌زا خواهد بود. اگر به هر دلیلی مجبور به نشستن مداوم هستید، هر ساعت یک بار چند دقیقه‌ای بلند شوید و کمی راه بروید.

 

نشستن در حالت نامناسب

علاوه بر نشستن طولانی، نشستن در وضعیت نامناسب به عضلات و مهره‌های پشت صدمه می‌زند. هنگام کار با رایانه، دست‌ها باید زاویه ۹۰ درجه و روی میز تکیه‌گاه داشته باشد. صفحه نمایش نیز با فاصله حدود ۷۰ سانتی‌متر و کمی پایین‌تر از راستای چشم قرار گیرد. البته به پشتی صندلی نیز باید توجه کرد.

 

استرس

به ندرت استرس عامل ایجاد کمردرد است اما می‌تواند خیلی زود آن را تشدید کند. افرادی که با استرس و اضطراب مداوم مواجه‌اند، بیشتر مستعد انقباض عضلات و درد می‌شوند.

 

افزایش وزن

هرچه وزن بالا باشد، فشار مداومی به عضلات و مهره‌ها وارد می‌شود و بدن تلاش بیشتری برای قرار گرفتن در موقعیت مطلوب می‌کند. این حالت در خانم‌های باردار طی ماه‌های آخر که وزن جنین بیشتر می‌شود، معمولا بروز می‌یابد.

 

حمل اجسام سنگین

شایع‌ترین علت کمردرد برداشتن اجسام سنگین به خصوص در حالت ناگهانی است. حتی گاه درد به حدی است که مانع از ادامه حرکت می‌شود. برداشتن ناگهانی یک جسم سنگین یا در حالت نامناسب بدن، حتما به ستون مهره‌ها آسیب می‌رساند. بهتر است هنگام بلند کردن اشیا، پاها به جای کمر خم شود.

 

خوابیدن روی تشک نامناسب

یک سوم عمر خود را در خواب سپری می‌کنیم؛ پس انتخاب تشک خوب ضروری است. تشک خیلی قدیمی و نامتناسب با حالت بدن، زمینه ساز درد پشت، کمر و گردن می‌شود. البته اگر فرد مبتلا به کمردرد باشد، در این وضعیت تشدید می‌شود. تشک باید هر ۱۰ سال تعویض شود.

 

 

«دانیال فرهیخته – کارشناس بهداشت»

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=5921

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.