• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
کل اخبار 1838اخبار امروز : 0
2

۵ حلقه چاه صنعتی در منطقه حسین‌آباد قبله جهرم، با تغییر کاربری غیرمجاز، باغ‌هایی با وسعت ده‌ها هکتار ایجاد کرده‌اند؟!

  • کد خبر : 6540
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
۵ حلقه چاه صنعتی در منطقه حسین‌آباد قبله جهرم، با تغییر کاربری غیرمجاز، باغ‌هایی با وسعت ده‌ها هکتار ایجاد کرده‌اند؟!

⁉️ ۵ حلقه چاه صنعتی در منطقه حسین‌آباد قبله جهرم، با تغییر کاربری غیرمجاز، باغ‌هایی با وسعت ده‌ها هکتار ایجاد کرده‌اند به گزارش اخبار جهرم، دکتر تقی خانی مدیر اداره امور آب شهرستان جهرم: شهرستان جهرم با دارا بودن ۳ هزار و ۷۰۰ حلقه چاه مجاز، چشمه، قنات، سد سلمان فارسی، بندهای تغذیه مصنوعی متعدد […]

⁉️ ۵ حلقه چاه صنعتی در منطقه حسین‌آباد قبله جهرم، با تغییر کاربری غیرمجاز، باغ‌هایی با وسعت ده‌ها هکتار ایجاد کرده‌اند

به گزارش اخبار جهرم، دکتر تقی خانی مدیر اداره امور آب شهرستان جهرم:

شهرستان جهرم با دارا بودن ۳ هزار و ۷۰۰ حلقه چاه مجاز، چشمه، قنات، سد سلمان فارسی، بندهای تغذیه مصنوعی متعدد و رودخانه قره آغاج از مهمترین شهرستان‌های فارس و کشور از جهت دارا بودن منابع آبی است.

در سه سال اخیر ۴۱۰ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده، تنها در سه ماهه اول امسال ۶۰ حلقه چاه غیرمجاز با همکاری دادستانی و فرماندهی انتظامی، انسداد و پلمب شده و با افراد متخلف برخورد قانونی انجام شده است.

در صورت ادامه همین روند تا سه سال آینده تمام چاه غیرمجاز شناسایی شده در سطح شهرستان پر و مسلوب المنفعه خواهند شد.

با توجه به گشت و بازرسی شبانه روزی آب منطقه ای، سعی شده هیچگونه چاه غیر مجاز حفاری نشود در سال های اخیر ۵ مورد چاه غیرمجاز در حال حفاری با اقدام قاطع و به موقع گشت و بازرسی و پایش منطقه شناسایی شد و ضمن جلوگیری از حفاری با آنان برخورد شد.

با توجه به ممنوعیت دشت جهرم در سالیان اخیر هیچگونه مجوز برای ایجاد و حفاری چاه جدید کشاورزی در هیچ نقطه شهرستان صادر نشده و نخواهد شد.

از ۹۰ حلقه چاه صنعتی که با تغییر کاربری اقدام به توسعه کشاورزی و باغداری نموده بودند ۷۰ مورد از آن رفع تخلف گردید و تنها ۲۰ مورد باقی مانده است که به زودی با کمک و همراهی مجموعه قضایی و دادستانی شهرستان دنبال خواهد شد.

لازم به ذکر است ۵ مورد از این ۲۰ مورد چاه‌هایی است که باغ‌هایی با وسعت ده‌ها هکتار ایجاد کرده و با اضافه برداشت سالانه هزاران مترمکعب، سبب نقصان آب دهی چاه‌های آب شرب شهر می‌شود در منطقه حسین آباد قبله قرار دارند. در صورتی که جلوی اضافه برداشت چاه‌های صنعتی تغییر کاربردی یافته در این منطقه گرفته شود آب دهی چاه‌های آبفا بشدت بهبود خواهد یافت.

خوشبختانه مسئولان ارشد شهرستان خواستار برخورد با متخلفان هستند و هیچ زمانی در خصوص موضوعات چاه های غیر مجاز سفارش و حمایت نکرده‌اند.

در سالیان اخیر از صدور مجوز برداشت مصالح از رودخانه جلوگیری شده و تعداد محدود که دارای مجوز هستند هم با کنترل و مدیریت برداشت انجام می‌شود و با برداشت‌کنندگان غیرمجاز خاک از بستر رودخانه‌‌ها در جهرم برخورد قانونی می شود.

با برنامه ریزی های انجام شده در سالهای اخیر با موتورپمپ های غیر مجاز آب های سطحی به شدت برخورد می شود و جمع آوری دستگاه موتور پمپ آب غیرمجاز به صورت مستمر و مدام ادامه خواهد داشت.

با هدف اجرای طرح احیا و تعادل بخشی سفره‌های منابع آب زیرزمینی، ۵۰ درصد از چاه های پروانه دار به کنتورهای حجمی آب تجهیز شد که این روند با قدرت و شدت بیشتری پر حال انجام است.

نصب کنتور برای جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و سنجش میزان خروجی آب چاه‌ها امری بسیار مفید و ضروری است که نتایج و برکات این اتفاق بسیار خوب در آینده مشخص خواهد شد.

پروژه رینگ آب رسانی از سد سلمان فارسی به شهر جهرم هم اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پروژه انتقال آب از سد سلمان به منطقه سیمکان نیز به زودی شروع خواهد شد

به همت نماینده مردم جهرم، پروژه های آبرسانی که در جهرم در حال انجام است حتی در برخی کلان شهرها و مراکز استان ها هم وجود ندارد.

خرید و فروش زمین های کشاورزی بدون آب در حال رایج شدن است و از همشهریان تقاضا می کنم از داشتن پروانه بهره برداری و معتبر بودن تحت شرب بودن زمین، قبل از خرید اطلاع کسب کنند.

همه دنیا، مدیریت منابع آب از طریق مدیریت انرژی (برق و سوخت) انجام می شود و میتوان بیان کرد تنها و بهترین راهکار در حوزه مدیریت منابع آب در کشور آزاد سازی قیمت انرژی می باشد که از دولت جدید تقاضا می کنم این اتفاق را در بخش کشاورزی رقم بزند.

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=6540

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.