• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 30 - جماد أول - 1447
  • برابر با : Thursday - 20 November - 2025
کل اخبار 4231اخبار امروز : 5
0

پروژه راه‌آهن شیراز-‌ بوشهر و اهمیت اتصال جهرم به این شاهراه

  • کد خبر : 14499
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۸
پروژه راه‌آهن شیراز-‌ بوشهر و اهمیت اتصال جهرم به این شاهراه

پروژه راه‌آهن شیراز-‌ بوشهر و اهمیت اتصال جهرم به این شاهراه به گزارش اخبار جهرم، پروژه راه‌آهن شیراز – بوشهر و اتصال جهرم به این شاهراه، شریان حیاتی جدیدی برای توسعه پایدار جنوب ایران است. این طرح ملی با هدف تسهیل جابجایی بار و مسافر و رونق اقتصادی، نقش کلیدی در کریدور شمال- جنوب ایفا […]

پروژه راه‌آهن شیراز-‌ بوشهر و اهمیت اتصال جهرم به این شاهراه

به گزارش اخبار جهرم، پروژه راه‌آهن شیراز – بوشهر و اتصال جهرم به این شاهراه، شریان حیاتی جدیدی برای توسعه پایدار جنوب ایران است. این طرح ملی با هدف تسهیل جابجایی بار و مسافر و رونق اقتصادی، نقش کلیدی در کریدور شمال- جنوب ایفا می‌کند. این گزارش به بررسی ابعاد مختلف این پروژه راهبردی می‌پردازد:

پروژه ملی پروژه راه‌آهن شیراز-بوشهر نه تنها مسیر حمل و نقل بار و مسافر را متحول می‌کند، بلکه دروازه‌ای به سوی رونق اقتصادی و اجتماعی استان بوشهر و فارس خواهد بود.

با نگاهی عمیق‌تر به جزئیات این طرح عظیم، اهمیت استراتژیک آن بیش از پیش آشکار می‌شود.

بااجرای این پروژه اتصال بنادر جنوب به قلب کشور رقم می خورد و رویای چندین دهه مردم و مسیولین محقق می‌شود!

پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر، نه تنها یک خط آهن، بلکه شریان حیاتی جدیدی برای توسعه پایدار جنوب ایران است. این پروژه با هدف تسهیل جابجایی بار و مسافر و رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه، به عنوان یک بخش کلیدی از کریدور شمال-جنوب خواهد بود.

این خط نقش بی‌بدیلی در اتصال مراکز عمده بار و مسافر به منطقه ویژه اقتصادی عسلویه ایفا خواهد کرد.

معرفی و مشخصات فنی پروژه:

طول کل راه‌آهن شیراز-بوشهر ۴۵۰ کیلومتر (۳۱۰ کیلومتر در استان فارس و ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر)

طول مسیر اتصال جهرم: ۱۲۲ کیلومتر

تعداد قطعات کل محور:

۲۱ قطعه (۱۸ قطعه در شیراز- بوشهر و ۳ قطعه در مسیر آنتنی جهرم)

آخرین وضعیت اجرایی: ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی

ارزش روز پروژه : ۴۰۰ همت

مشارکت‌کنندگان: ۱۳ پیمانکار و ۱۳ شرکت مهندسین مشاور

اهداف و مزایای کلیدی:

تسهیل حمل و نقل: جابجایی ۸۰۰ هزار مسافر و ۳ میلیون تن کالا در سال اول بهره‌برداری، با پیش‌بینی افزایش به ۲ میلیون مسافر و ۶ میلیون تن کالا در سال بیستم.

رونق اقتصادی: اتصال بنادر به شبکه ریلی، مزیت‌های بی‌شماری در حمل کالا، نفت و گاز و ترانزیت ایجاد می‌کند.

توسعه استراتژیک: ارتقاء جایگاه بوشهر در توسعه منطقه‌ای و ملی و ایجاد ارتباط ریلی پایدار بین استان‌های بوشهر و فارس.
جذب سرمایه‌گذاری: با کاهش هزینه‌های حمل و نقل و زمان سفر، زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید فراهم می‌شود.

ابنیه فنی پروژه:

پل‌ها:
۶۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۰۳۸۰ متر
۱۴۷۱ دستگاه پل کوچک به طول ۴۵۰۰ متر
تونل‌ها: ۳۸ دستگاه تونل به طول ۲۴۷۴ متر
گالری‌ها: ۲۴ دستگاه گالری به طول ۲۴۷۴ متر
اولویت اصلی توسعه زیرساختی استان بوشهر:

پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز به عنوان اولویت اصلی توسعه زیرساختی استان بوشهر مطرح شده و نمایندگان و مسئولان نیز بر تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه و حل مشکلات اساسی استان تأکید کرده‌اند.این اهتمام ملی و منطقه‌ای، نویدبخش آینده‌ای روشن برای این شاهراه حیاتی جنوب کشور است.

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=14499

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.