• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل اخبار 1960اخبار امروز : 0
10

چرا مردم سيگار می‌کشند؟

  • کد خبر : 6220
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
چرا مردم سيگار می‌کشند؟

⁉️چرا مردم سيگار می‌کشند؟   چرا مردم، در حالی که از پیامدهای منفی سیگار آگاه هستند، به کشیدن آن روی می آورند و ادامه می دهند و ترک برایشان دشوار است؟   نخست این که، اکثر سیگاری‌ها مصرف را از کودکي یا از اوایل نوجوانی آغاز می کنند و سن آغاز، مخصوصا در زنان، در […]

⁉️چرا مردم سيگار می‌کشند؟

 

چرا مردم، در حالی که از پیامدهای منفی سیگار آگاه هستند، به کشیدن آن روی می آورند و ادامه می دهند و ترک برایشان دشوار است؟

 

نخست این که، اکثر سیگاری‌ها مصرف را از کودکي یا از اوایل نوجوانی آغاز می کنند و سن آغاز، مخصوصا در زنان، در حال کاهش است.

 

کودکان و نوجوانان، برای آغاز، انگیزه‌های اجتماعی دارند ولی بندرت از طرف دیگران اجبار یا ترغیب می شوند.اکثرا نوجوانان به این علت سیگار می کشند که با هنجار گروه سازگار شوند، یعنی بتوانند خود را بیشتر به سایر افراد گروه شبیه کنند. مبادله سیگار و تعارف آن پیوند اعضا را نشان می دهد. بنابراین، سیگار کشیدن صرفا یک رفتار ساده برای ایجاد تغییر در حالت فیزیکی و روانی نیست، بلکه یک کاربرد اجتماعی پیچیده دارد.

 

عامل مهم دیگر که باعث این رفتار در نوجوان می‌شود تبلیغات است. دیدن سیگار در قفسه مغازه ها و تصاویر افراد مشهور در حال سیگار کشیدن در مجلات، فیلمها، و تلوزیون باعث افزایش سیگار کشیدن نوجوانان می شود.

دوم اینکه چرا به رغم آگاهی از عواقب وخیم آن باز ادامه می یابد؟ نظریه پردازان اعتقاد دارند که سیگار کشیدن یک عادت اکتسابی است که تعدادی پیامد تقویت کننده یا پاداش دهنده باعث تداوم آن می شود. از جمله تاثیر در دستگاه عصبی مرکزی مثل افزایش تمرکز حواس و بهتر شدن عملکرد شناختی فرد. اما اینها در مقایسه با خطرات مخرب آن بسيار ضعیف هستند.

 

اخیرا به آثار آن در کاهش استرس به عنوان عوامل تقویت احتمالی اشاره می شود اما بطور طبیعی کاهش دهنده استرس نیست بلکه محرک دستگاه عصبی مرکزی است.

 

روانشناسان عقیده دارند  که مدتی پس از آخرین سیگار، سمپتوم‌های سندروم پرهیز شامل حالت عصبی و تحریک پذیری، عدم تمرکز حواس، اضطراب و مود افسرده و گاها بی خوابی به تدریج ظاهر می شود و وسوسه مصرف بالا می گیرد.

 

تخمین زده می شود که حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد سو مصرف کنندگان الکل سیگاری هم هستند.

مانند اکثر مواد اعتیادآور، ضرر اصلی در خطر انداختن سلامت فیزیکی است. سیگار کشیدن، تنها علت و قابل پیشگیری‌ترین علت بیماری‌های فیزیکی و مرگ زودرس در جهان  و عامل مهم بیماری‌هاست.

 

خطرات سلامت مربوط به سیگار کشیدن تنها افراد سیگاری را شامل نمی شود. در دود دسته دوم یا دود حاصل از آن هزاران ماده شیمیایی با آثار  زیان آور و مسموم کننده وجود دارد.

درمانهای این رفتار شامل خدمات اجتماعی، رفتار درمانی، بیزاری درمانی، آموزش و خانواده درمانی درمانهای بیولوژیک و دارو درمانی و … می باشد.

 

کمک کنیم تا سلامتی و شادی همراهمان باشد…

 

مینا چترمینا  روانشناس بالینی و رواندرمانگر

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=6220

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.