• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 1337اخبار امروز : 4
4
یادداشت روز اخبار جهرم

به مناسبت نهم اردیبهشت، «روز شوراها»: شورایی که قرار بود اتاق شیشه‌ای باشد، کدر شد!!

  • کد خبر : 3836
  • 09 اردیبهشت 1402 - 14:23
به مناسبت نهم اردیبهشت، «روز شوراها»: شورایی که قرار بود اتاق شیشه‌ای باشد، کدر شد!!

در این شش دوره که از انتخابات شورای شهر می‌گذرد، قرار بود که شورای اسلامی شهر پل ارتباطی و رابط مردم برای اداره شهر باشد، موضوعی که از دیدگاه بخش اعظمی از مردم موفقیت‌آمیز نبود و در باور عمومی آسیب زیادی دیده است.

به مناسبت نهم اردیبهشت، «روز شوراها»: شورایی که قرار بود اتاق شیشه‌ای باشد، کدر شد!!

به گزارش اخبار جهرم، در فرهنگ سیاسی نوین، شوراها جایگاه تجلی خواست و ارادۀ مردم بـه شمار می‌روند و اعضای آن به طور مستقیم از سوی مردم برای ادارۀ شهر و سامان بخشی به امور و اشراف و نظارت بر عملکرد مجریان، انتخاب می‌شوند و به نمایندگی از طرف شهروندان، نسبت به تمشیت امور و حسن اجرای برنامه ها و طرحا اقـدام مـی کنند. بنابراین شوراها تجلی عینی خواست و رأی شهروندان به حساب می آیند. به عبارت دیگر می توان گفت، اعضای شوراها، نمایندگانی از طرف مردم بـرای نظارت بـر کار شهرداری‌ها هستند.

در این شش دوره که از انتخابات شورای شهر می‌گذرد، قرار بود که شورای اسلامی شهر پل ارتباطی و رابط مردم برای اداره شهر باشد، موضوعی که از دیدگاه بخش اعظمی از مردم موفقیت‌آمیز نبود و در باور عمومی آسیب زیادی دیده است.

عدم اطلاع شهروندان از عملکرد شورای شهر، نبود بسترهای لازم جهت مشارکت شهروندان، وابستگی مالی شورای شهر به شهرداری، سیاسی شدن شورای شهر، میزان سواد اعضای شورای اسلامی شهر و عدم آموزش‌های لازم به آنها از مهم‌ترین مشکلات شورای شهرهاست.

سرریز شدن رقابت‌های سیاسی و تحت الشعاع قرار گرفتن برخی از کارکرد‌های این شورا با سیاست زده شدن آن، محدود بودن قلمرو فعالیت و اختیارات شورا‌ها که آن‌ها را تا حد شورای شهرداری تنزل می­‌دهد، برخی بی دقتی‌ها در انتخاب شهرداران و دخالت در انتخاب مدیران شهرداری، امتیازخواهی و ویژه خواری برخی اعضای شورا­ها از امکانات شهر و شهرداری، نداشتن صلاحیت‌ها و توانمندی­‌های لازم در برخی اعضا و نیز بروکراتیزه شدن آن از جمله دیگر آسیب‌­هایی است که شورای شهر در حیات سیاسی خود در بیش از ۲۰ سال گذشته با آن مواجه بوده است.

هرچند واقعیت این است که تحقق مدیریت یکپارچه شهری می‌تواند به ارتقای جایگاه شوراهای شهر بیانجامد تا به جایگاهی بسیار فراتر از شورای شهرداری که بارها از سوی کارشناسان و دست‌اندرکاران امورشهری مورد انتقاد قرارگرفته دست یابند. در این صورت حتی ضعف وظیفه نظارتی شورای شهر که از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اشکالات شوراهای شهروروستا نام برده می‌شود نیز برطرف خواهد شد.

حلقه مفقوده تمام مشکلات مطرح شده عدم اطلاع‌رسانی است. مردم از هیچ کدام از اقدامات شورای شهر خود اطلاع ندارند. امروزه هر انسان یک رسانه محسوب می‌شود اما شورای شهر هیچ ارتباطی با مردمی که به آن‌ها رأی داده‌اند، ندارد. مردم تا چه اندازه از اقدامات شورای شهر مطلع هستند؟ آیا اعضای شورای شهر مسائل را به صورت کلان می‌بینند؟

اتاق شیشه‌ای و شفافیت پرکاربردترین واژگان داوطلبان در زمان انتخابات شوراها و همین شفافیت حلقه مفقوده در شوراهای اسلامی شهر و روستاها است، مردم باید از روند تصمیم‌گیری در جلسات شورای شهر و روستا اطلاع داشته باشند، این شفافیت به کاهش تخلف و فساد در بدنه شورا کمک بزرگی می‌کند و همچنین اعتماد عمومی را نیز جلب خواهد کرد، متاسفانه بسیاری از مردم از وظایف شوراها اطلاع کافی ندارند و در ایام تبلیغات فریب وعده‌های توخالی برخی از کاندیداها را می‌خورند.

مسئله شفافیت در حوزه مدیریت شهری اهمیت دوچندان دارد. به این دلیل که بخش اعظمی از درآمد مدیریت شهری از جیب مردم تأمین می‌شود و مردم در قبال پولی که می‌پردازند حساسیت ویژه‌ای دارند و علاقه‌مند هستند بدانند پولی که به‌عنوان عوارض و مالیات گرفته می‌شود در کجا هزینه می‌شود.

این مسئله مهمی است و مردم از نبود شفافیت رنج می‌برند و شاید به همین دلیل بود که شعارهای داوطلبین شورای شهر دوره ششم در شهر جهرم برای جلب نظر مردم به سمت شعار شفافیت و شهرداری شیشه‌ای رفت و متاسفانه تاکنون نیز ناموفق بوده است.

۲۰ماه از آغاز به کار شورای شهر ششم جهرم می‌گذرد و تاکنون هیچ گزارشی از این شورا به بیرون مخابره نشده و هر روز ارتباط شورا با رسانه‌ها و مردم کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود. آنچنان که به نظر می‌رسد شورایی که مدعی نیروی جوانی، جوان‌گرایی و برنامه محوری بود، در ماه‌های اخیر گرفتار خمودی و روزمره‌گی شده است.

#یادداشت_روز_اخبار_جهرم

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=3836

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.