• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 1340اخبار امروز : 3
16
عضو وابسته فراجا «محمدعلی زارعیان جهرمی»

تاریخچه مرکز آموزش شهید دستغیب فراجا (قسمت اول)

  • کد خبر : 3827
  • 29 فروردین 1402 - 19:44
تاریخچه مرکز آموزش شهید دستغیب فراجا (قسمت اول)

مرکز آموزش شهید دستغیب فراجا از مراکز آموزش سربازی معروف ایران می‌باشد که همواره جزو ۵ مرکز آموزش نمونه و مطرح فراجا بوده است.

تاریخچه مرکز آموزش شهید دستغیب فراجا (قسمت اول)

به گزارش اخبار جهرم، مرکز آموزش شهید دستغیب فراجا از مراکز آموزش سربازی معروف ایران می‌باشد که همواره جزو ۵ مرکز آموزش نمونه و مطرح فراجا بوده است.

به مناسبت نزدیک شدن به یکصدمین سال (یک قرن) تاسیس این مرکز، وضعیت آن از بدو تاسیس که در سال ۱۳۰۲ شمسی بوده به نگارش درآمده است.

این مرکز در ابتدا به عنوان محل استقرار گمرک با توجه به تردد کاروان‌ها و همچنین استراحتگاه سوار نظام ارتش رضاشاه بوده که هدف آن اخذ مالیات و اسکورت کاروان‌ها تجاری و زیارتی که ازجنوب کشور به شیراز و… در رفت‌وآمد بوده‌اند و همچنین مبارزه با قاچاقیان و راهزنان و… در منطقه بوده است.

در شهریورماه سال ۱۳۲۰ در پی مبارزات روحانیون مبارز انقلابی و همچنین ایل قشقایی در مناطق جنوبی استان فارس و بوشهر و جلوگیری از طغیان و مبارزات مردمی که به نظام شاهنشاهی شکل گرفته بود، یک گروه نظامی و زرهی به فرماندهی سرهنگ گیلانشاه با مهمات و تجهیزات کامل به جهرم اعزام و به محض ورود به این شهر جهت نشان دادن اقتدار خود تعدادی ازخانه‌های مردم مبارز را گلوله باران، تخریب و غارت می‌نماید و پس از آرام نمودن این منطقه و تقویت نیرو و امکانات و جلوگیری از شکل گرفتن مجدد مخالفان پادگان فعلی را در شهر جهرم تاسیس و سپس به‌عنوان مرکز تیپ ۳۷ سواره نظام تبدیل می‌نماید.

درسال ۱۳۲۵ توسط وزارت جنگ آن زمان به‌عنوان مقر آموزش سربازی مورد استفاده قرارگرفته و درسال ۱۳۴۶ تیپ سواره نظام به شهر شیراز انتقال می‌یابد که همان لشگر زرهی فعلی در شیراز است.

لذا محل فوق به ژاندارمری کل تحویل داده شده و این سازمان نیز آموزشگاه سربازی را ارتقا داده و سپس فرماندهی آن را نیز به جایگاه سرلشکری ارتقا می‌دهد تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی که به‌عنوان آموزشگاه سربازی و درجه‌داری انجام وظیفه می‌کند.

درسال ۱۳۷۰ پس از ادغام نیروهای نظامی کمیته انقلاب، شهربانی و ژاندارمری، این مرکز به نیروی انتظامی تحویل می‌گردد و وضعیت آموزشی بعد ادغام سربازی، دانش آموزی و دوره‌های سرپرستی و تخصصی و… شامل (محیط بان – منابع طبیعی – حراست بانک و نیروگاه) ادامه می‌یابد.

درسال ۱۳۸۰ با تصویب هیئت مدیره ناجا و فرماندهی مراکز، مرکز شهید دستغیب جهرم به‌عنوان آموزشگاه سربازی با سازمان سه گردان به کار خود ادامه می‌دهد.

این مرکز در حال حاضر مشغول به آموزش جوانان غیور است که جهت شروع دوره مقدس سربازی از ۲۳ استان کشور به این مرکز اعزام می‌شوند لذا جا دارد کلیه مسئولین محترم شهرستان جهرم و استان فارس در جهت آبادانی و رفع مشکلات و ارتقا آن با فرماندهی آن جناب سرهنگ شکرخدا لطفی همکاری لازم را داشته باشند، هرچند در یکسال گذشته با همت تعدادی از مسئولین که در راس آن امام جمعه محترم، نماینده محبوب شهرستان در مجلس و فرماندار ویژه جهرم، درجهت ارتقاء این مرکز به تیپ و افزایش گردان و رفع بعضی از معایب اقدامات مهمی انجام گرفته ولی باز همت دیگر مسئولین نیز در این خصوص می‌طلبد.

در قسمت‌های بعد نام فرماندهان این مرکز ازسال ۱۳۴۰ اعلام می‌گردد.

تنظیم کننده: عضو وابسته فراجا «محمدعلی زارعیان جهرمی»

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=3827

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.