• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 1306اخبار امروز : 0
4

سنگ‌اشکن جهرم در خطر است: ماجرای ترک‌های ایجاد شده در بزرگترین غار دست‌ساز جهان

  • کد خبر : 2338
  • 03 خرداد 1401 - 5:17
سنگ‌اشکن جهرم در خطر است: ماجرای ترک‌های ایجاد شده در بزرگترین غار دست‌ساز جهان

به گزارش اخبار جهرم، علی محمد لطفی‌پور جهرمی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان جهرم: 🔸غار سنگ‌شکنان جهرم که در میان مردم محلی به سنگ اشکن معرف است، بیش از ۲۰۰ سال پیش به دست سنگ‌شکنان جهرمی ساخته شده و امروز به عنوان یک اثر تاریخی از آن یاد می‌شود. 🔹این غار با شماره ۱۰۱۱۷ ثبت ملی شده […]

به گزارش اخبار جهرم، علی محمد لطفی‌پور جهرمی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان جهرم:

🔸غار سنگ‌شکنان جهرم که در میان مردم محلی به سنگ اشکن معرف است، بیش از ۲۰۰ سال پیش به دست سنگ‌شکنان جهرمی ساخته شده و امروز به عنوان یک اثر تاریخی از آن یاد می‌شود.

🔹این غار با شماره ۱۰۱۱۷ ثبت ملی شده و یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شهرستان جهرم به حساب می‌آید.این غار فرصت مناسبی برای رونق گردشگری و اقتصاد جهرم است که به دلیل شکل‌پذیری بسیار خوبی که دارد می‌تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد.

🔸این بنا در طول زمان بارها مورد تخریب و مرمت قرار گرفته است اما امروز خبرهایی از شکاف‌های عمیق بر این غار تاریخی در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود که دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده است.

🔹این غاز با ۴۰ هزار مترمربع بزرگترین غار دستکند است که همیشه در معرض آسیب بوده و از سال‌ها قبل نیز ترک‌هایی در دیواره‌ها و سقف آن ایجاد شده بود.

🔸هر تغییر فیزیکی در این غار می‌تواند سبب تخریب و آسیب به بنا شود، این غار دارای طرح استحکام‌بخشی است که توسط مهندسان مشاور تهیه شده که عمده کار این طرح تقویت ستون‌ها است.

🔹در گذشته عبور و مرور خودرو و موتور در غار انجام و سبب آسیب آن شده بود، در حال حاضر فنس‌کشی انجام شده و عبور و مرور خودرو ممنوع است و مرمت بنا نیز در چند فاز در حال انجام است.

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=2338

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.