• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 1299اخبار امروز : 0
12
سید مجتبی سرورزاده رییس اداره راه و شهرسازی جهرم:

شهرجدید ۵۰۰ هکتاری در شش کیلومتری جهرم تاسیس خواهد شد

  • کد خبر : 3893
  • 26 اردیبهشت 1402 - 9:09
شهرجدید ۵۰۰ هکتاری در شش کیلومتری جهرم تاسیس خواهد شد

شهرجدید تقریباً در فاصله پنج و نیم کیلومتری، از آخرین خط محدوده شهر جهرم به مساحت ۵۰۰ الی ۶۰۰هکتار برنامه‌ریزی شده است.

شهرجدید ۵۰۰ هکتاری در شش کیلومتری جهرم تاسیس خواهد شد

به گزارش اخبار جهرم ، سید مجتبی سرورزاده رییس اداره راه و شهرسازی جهرم،  در جمع دانشجویان بسیجی و در پاسخ به سوالات آنان اظهار داشت:

با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر احداث نهضت مسکن ملی، جلسات متعددی با حضور مسئولین شهرستان برگزار شد.

نکته قابل توجه در بررسی های زمین های شهرستان، به خاطر وجود باغ ها و واگذار شدن زمین های ملی در دهه های گذشته جهت تقویت اشتغال  واحد کشاورزی، تامین زمین مسکونی ملی در جهرم حالت ویژه‌ای دارد.

ما جزء اولین شهرهایی هستیم که مسئله نهضت مسکن ملی را شروع کردیم؛ و تا کنون ۱۶۰ واحد آپارتمان  در فرهنگ شهر به مرحله سقف زنی طبقه چهارم رساندیم. با توجه به اینکه ابتدا بنا بر این بوده که در جهرم آپارتمان ساخته شود و سپس با تلاش زیاد بنا بر تلفیقی(ساخت آپارتمانی یا واگذاری بصورت حیاط دار) که انتخاب نوع آن با خود فردصورت میگیرد؛ در برنامه چهارساله کلان عقب هستیم.

راهکار پیشنهادی این طرح با توجه به شرایط ویژه تامین زمین مسکون ملی در شهرستان، احداث شهر جدید، در کنار شهر جهرم بود. با استناد به نهضت ملی مسکن ماده ۱۰ و۱۲ که بیان شده؛ هر ارگان یا سازمانی که زمین مازاد دارد در اختیار نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی قرار می‌دهد؛ تامین زمین از ارگان هایی که زمین مازاد داشتند و این وزارت در نهضت ملی مسکن استفاده می کند.

شهرجدید تقریباً در فاصله پنج و نیم کیلومتری، از آخرین خط محدوده شهر جهرم به مساحت ۵۰۰ الی ۶۰۰هکتار برنامه‌ریزی شده است.

این طرح در شورای برنامه ریزی استان مطرح و مصوب شده؛ در کارگروه زیربنای استان هم مطرح و مصوب شده و الان در دست مطالعه است. به زودی نقشه برداری اولیه رونمایی خواهد شد.

با تزریق این شهر به بدنه شهری جهرم، اثرات بسیار مثبتی بر تعهداتی که دولت داشته و برنامه‌های آینده قطعاً می گذارد.

طرح مسکن ملی در شهرستان جهرم، با احتساب شهر جدید بالغ بر ۶۰۰ الی ۷۰۰ هکتار زمین تامین شد.

نزدیک به ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر نام نویسی کردند و تقریباً ۷هزار نفر واجد شرایط بودند؛ و شرایط فرم جیم آنها سبز می باشد. شرایط سبز یا قرمز فرم جیم به این مورد برمی گردد؛ که بعضی از افراد قبلاً از دولت (طرح مسکن یا تعاونی مسکن یا خودمالکی ها) استفاده کردند؛  در این صورت فرم جیم آن ها قرمز می شود. در غیر اینصورت فرم جیم سبز میشود و واجد شرایط لحاظ می شوند.

در ابتدا قرار بود آپارتمان ساخته شود؛ ولی از آنجا که آپارتمان هزینه زیادی در بردارد و افرادی بودند که این هزینه مالی را نداشتند؛ با همکاری امام جمعه، فرمانداری و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بصورت تلفیقی قدم برداشته شد؛ زمین های ویلایی یک قطعه به مساحت ۲۰۰ و ۲۵۰ متری در شهر جدید به افرادی که نام نویسی کردند؛ واگذار خواهد شد.

مهندس سرورزاده در پاسخ به سوال «متصدی ساخت طرح ملی مسکن دولت می باشد یا مردم» پاسخ داد: در ساختمان های آپارتمانی بلند مرتبه سازی که از توان مردم خارج است و افراد متخصص می خواهد؛ خود دولت وارد این کار می شود. در پروژه ۱۶۰ واحدی که پیشرفتی بالغ بر ۳۰ تا ۳۵ درصد دارد؛ ازاین نمونه خواهد بود.جهت افزایش سرعت بخشی به کار، زمین در شهر جدید به صورت رایگان به واجدین شرایط واگذار می شود و جهت ساخت و ساز، از تسهیلات مدنظر استفاده نمایند. که به این مسکن که مردم  عزیز خودشان بسازند؛ مسکن تدریجی گفته می‌شود.

با تعداد زمینی که به شهر جهرم الحاق می‌شود؛ پاسخگوی طرح جوانی جمعیت و نهضت مسکن ملی، حتی تعهداتی که دولت نسبت به افراد معلول و یا رزمندگان دفاع مقدس که احقاق حق نشدند؛ در شهر جدید خواهیم بود.

طرح ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی هم با سلامت و آسایش مردم سر کار دارد؛ و هم در بعد اقتصادی تاثیر گذار می باشد؛ اما این طرح چالش‌های زیادی به همراه داشته از جمله تامین زمین مورد نیاز، همراهی مردم و مسئولین و تورم، این موارد  کار را با سخت مواجه کردند.

مدت زمان پیش بینی شده شهر جدید شهرستان جهرم را چنین اعلام کرد: ان شاءالله تا سه ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد و اگر کسی نام زیبایی درخور شهرجدید پیشنهاد دارد حتما استقبال خواهیم کرد.

گفتنی است؛ شهرستان جهرم تا کنون شامل سه شهر قطب آباد، دوزه و شهر جهرم می باشد.

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=3893

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.