• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 1299اخبار امروز : 0
8

علی اکبر شاهنده، تاجر روشنفکر جهرمی

  • کد خبر : 833
  • 29 آبان 1400 - 5:10
علی اکبر شاهنده، تاجر روشنفکر جهرمی

به گزارش اخبار جهرم، مرحوم علی اکبر شاهنده متولد ۱۲۵۰ خورشیدی در جهرم، فرزند خوش‌نویس برجسته‌ی جهرمی، حاجی ابوطالب جهرمی و برادر حسین‌علی کاتب جهرمی از مشاهیر پرکار خوش‌نویسی جهرم بود. کتاب‌های خوش‌نویسی و چاپ این دو هنوز در منازل و مساجد قدیمی جهرم وجود دارد که یکصد سال قبل به همت علی‌اکبر شاهنده در […]

به گزارش اخبار جهرم، مرحوم علی اکبر شاهنده متولد ۱۲۵۰ خورشیدی در جهرم، فرزند خوش‌نویس برجسته‌ی جهرمی، حاجی ابوطالب جهرمی و برادر حسین‌علی کاتب جهرمی از مشاهیر پرکار خوش‌نویسی جهرم بود. کتاب‌های خوش‌نویسی و چاپ این دو هنوز در منازل و مساجد قدیمی جهرم وجود دارد که یکصد سال قبل به همت علی‌اکبر شاهنده در هند چاپ و منتشر می‌شد. علی‌اکبر در جوانی با سفری طولانی با دانش اروپاییان و شیوه‌ی زندگی جدید آشنا شد.

رهاورد او برای زادگاه خود مجموعه‌ای از تجارب و اطلاعات گرانبهایی بود که با خود به جهرم آورد. شادروان شاهنده نخستین کسی بود که با دانایی و پشتکار، توانست خرمای شاهانی جهرم را به شیوه‌ای علمی بسته‌بندی و عرضه کند. اولین نمونه بسته‌بندی صادرانی خرمای شاهانی جهرم به هند در دهه سی شمسی به همت مرحوم علی اکبر شاهنده با این شعر زیبا مزیّن شده بود:

این رطب کز شهد آن خون در دل شکّّر بود
از نخیل «جهرم» و باغ «علی‌اکبر» بود

وی به‌ غیر از خرما، وی آبلیموی جهرم را در قرابه‌های که نام شاهنده زیر آن حک شده بود صادر می‌کرد. ظاهراْ نشان تجاری وی، عدد ۳۳۳ بود که به حروف ابجد به معنی نام وی، علی‌اکبر بوده است.

🔻برخی دیگر از خدمات شاهنده در جهرم از این قرار است:

اولین میدان که در جهرم ساخته شده میدان مصلی است که در وسط آن حوض زیبایی قرار داشت و اطراف آن فضای سبز ایجاد شده بود. تصویر مام میهن به مردم ایرانشهر (کشور ایران) که در بعضی از خانواده‌های جهرم یافت می‌شود، چاپ و اهدای مرحوم شاهنده بود.

وی نخستین فردی بود که از ماشین برای کشیدن آب از چاه برای کشاورزی بهره جست. نخستین واردکننده‌ی آسیاب جدید به جهرم بود. در سال ۱۳۳۶ قمری برای اولین بار یک دستگاه تلمبه و یک دستگاه آسیاب موتوری و همچنین کارخانه‌ی صابون‌پزی و دستگاه تقطیر و عطرگیری به جهرم آورد.

شاهنده در سال ۱۳۱۲ خورشیدی با عرضه داشتن فراورده‌های خود و توانست توجه علي‌اکبر داور، نخست‌وزیر رضا شاه را به خود جلب کند و مأمور خرید مقدار زیادی کارخانه پارچه‌بافی نمونه کارخانه گاندی، شود، ولی با فوت ناگهانی نخست‌وزیر، این طرح هم متوقف شد.

شاهنده فردی روشنفکر و جهرمی دوست بود و همیشه به پیشرفت جهرم فکر می‌کرد و مدتی در هند نیز نشریه‌ای چاپ می‌کرد که از اتفاق نخستین خبر افتتاح کتابخانه عمومی در جهرم در آن آمده است.

یکی از فرزند دختر شاهنده نام‌ تابنده متولد ۱۳۱۲ خورشیدی، نویسنده و مترجم کتاب‌های مختلف کودک و داستان و روان‌شناسی است که در سال ۱۳۹۵ کتابی برای یادکرد خدمات پدر خود در جهرم به نام «جهرم، با نسیم عشق پدرم به این سرزمین» نوشت.

علی‌اکبر شاهنده در سال ۱۳۴۲ خورشیدی در سن ۹۲ سالگی چشم از جهان فرو بست و در امامزاده شاه‌حاجات جهرم به خاک سپرده شد.

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.