• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 1312اخبار امروز : 0
76
دانیال فرهیخته کارشناس بهداشت:

غلظت خون با سلامتی‌مان چه می‌کند؟

  • کد خبر : 3223
  • 13 دی 1401 - 7:43
غلظت خون با سلامتی‌مان چه می‌کند؟

حتما نام غلظت خون به گوش‌تان خورده است، نوعی بیماری که باعث کند شدن حرکت خون در رگ‌ها و قلب‌ شده و با گرفتگی اندام‌هایی نظیر دست و پا در نهایت موجب سکته مغزی خواهد شد!

غلظت خون با سلامتی‌مان چه می‌کند؟

حتما نام غلظت خون به گوش‌تان خورده است، نوعی بیماری که باعث کند شدن حرکت خون در رگ‌ها و قلب‌ شده و با گرفتگی اندام‌هایی نظیر دست و پا در نهایت موجب سکته مغزی خواهد شد!

افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون در واحد حجم را غلظت خون می‌نامند. در صورتی که هموگلوبین در مردان بالاتر از ۱۸ و در زنان فراتر از ۱۶ گرم در دسی‌لیتر باشد، عارضه غلظت خون رخ داده است.

در مورد علائم بروز غلظت خون باید گفت در بعضی از افراد علامتی مشاهده نمی‌شود و در برخی نیز مشکلاتی مانند ضعف و بی‌حالی، سردرد، اختلالات بینایی، تنگی‌نفس، خارش‌های پوستی به ویژه بعد از استحمام، قرمزی صورت و وریدهای برجسته چشم‌ها، بزرگی کبد و طحال مشاهده می‌شود. همچنین در مراحل بعدی امکان بروز زخم معده، دردهای استخوانی و حتی نقرس و سنگ کلیه ممکن است مشاهده شود.

برای درمان غلظت خون می‌توان با درمان عامل زمینه‌ای شروع کرد. پرهیز از کشیدن سیگار، عدم حضور در محیط آلوده، مصرف زیاد مایعات، اهداء خون یا حجامت و درمان‌های دارویی نیز توصیه می‌شود.

استرس و تنش‌های عصبی هم عامل بروز غلظت خون کاذب است، استرس و فشارهای روانی سبب افزایش ترشح آدرنالین و در نتیجه بروز انقباضات عروقی می‌شود که به این ترتیب پلاسما به خارج عروق نشت کرده و نسبت به گلبول قرمز کاهش می‌یابد. تعریق و اسهال‌های شدید نیز از علل دیگر بروز غلظت خون کاذب یا موقت است. سن شیوع این عارضه بالای ۴۰ سال بوده و در مردان نیز شایع‌تر است.

🔹لیموترش و موز سبب صاف شدن خون می‌شوند. به طور کلی میوه‌ها و سبزی‌ها به علت دارا بودن ویتامین C و فیبرهای محلول و نامحلول، یک عمل حفاظتی در مقابل افزایش غلظت خون و افزایش فشارخون دارند، به همین علت افراد گیاه‌خوار نه تنها احتمال ابتلا به سرطان روده را از خود دور کرده‌اند بلکه دارای خون رقیق‌تر و فشارخون پایین‌تری نسبت به هم سن و سالان خود هستند.

«دانیال فرهیخته – کارشناس بهداشت»

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=3223

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.