• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 1299اخبار امروز : 0
3
عشایری رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری جهرم:

لزوم آگاه‌سازی عمومی در پیشگیری از تهدیدات آتش‌سوزی مراتع شهرستان جهرم

  • کد خبر : 3868
  • 20 اردیبهشت 1402 - 18:28
لزوم آگاه‌سازی عمومی در پیشگیری از تهدیدات آتش‌سوزی مراتع شهرستان جهرم

در آغاز فصل گرم، آموزش عمومی، تأثیرات بسیار مهمی در پیشگیری از حوادث آتش‌سوزی برای جنگل‌‌ها، باغات و مراتع شهرستان جهرم بشمار میرود.

لزوم آگاه‌سازی عمومی در پیشگیری از تهدیدات آتش‌سوزی مراتع شهرستان جهرم

در آغاز فصل گرم، آموزش عمومی، تأثیرات بسیار مهمی در پیشگیری از حوادث آتش‌سوزی برای جنگل‌‌ها، باغات و مراتع شهرستان جهرم بشمار میرود.

به گزارش اخبار جهرم، عشایری رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری جهرم طی نشستی با فرماندهان سازمان آتش نشانی جهرم احتمالات قریب الوقوع آتش‌سوزی مراتع و باغ های سطح شهر و حومه را مورد بررسی قرار داد و گفت:

امسال باتوجه به رشد قابل توجه علف ‌زار‌ها و مراتع در شهرستان جهرم به نظر می ‌رسد در فصل گرم خطر آتش‌سوزی تهدیدی جدی برای جنگل‌ ها، باغات و مراتع این منطقه باشد که با آموزش عمومی تا حد زیادی میتوان از این حوادث جلوگیری نمود.

امسال گیاهان خودروی زیادی در طبیعت رشد کرده است، اما با توجه آغاز فصل گرما و افزایش دمای هوا، این گیاهان خشک، تبدیل به پوشال‌ هایی شده که مستعد آتش‌سوزی بوده و با کوچک‌ترین شعله و جرقه ‌ای دچار حریق می ‌شود.

با توجه به قرار گرفتن برخی از این مراتع در زمین ‌های تحت مالکیت سازمان‌ها و نهادهای مختلف، افراد، ارگان‌ها یا سازمان ‌هایی که زمین‌‌های مستعد آتش‌سوزی را در اختیار دارند باید مسئولیت‌پذیر باشند و صرفا با نصب چند نرده و فنس از خود سلب مسئولیت نکنند.

همه‌ی ارگان ‌ها و سازمان ‌ها لازم است ایمنی این محل‌ها را تامین و نظارت لازم را بر مکان‌های تحت نظارت خود داشته باشند و همچنین مانع از تردد افراد غیر مرتبط به داخل این زمین ‌ها شوند تا از وقوع آتش‌ سوزی‌های ناخواسته یا عمدی جلوگیری شود.

برخی از این آتش‌سوزی‌ها عمدی و برخی غیر عمدی است، مواردی در اطراف شهر مشاهده می ‌شود که کشاورزان به جای کندن علف‌ های خودرو اقدام به آتش‌ زدن زمین‌ها می ‌کنند اما بعد از گسترش آتش دیگر نمی‌ توانند آن‌ را کنترل کنند و همین اقدام موجب به وجود آمدن آتش‌سوزی وسیع می‌‌شود و گاهی، برخی از افراد نیز به دلایل و انگیزه‌های مختلف اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند که باعث سرایت آتش به اطراف می‌شوند.

هنگام تفریح در مراتع، باغات و جنگل ‌ها در صورت ایجاد آتش جهت پخت و پز، آن‌ را رها نکنید و از به صفر رسیدن واکنش سوختن ذغال‌ ها مطمئن شوند چرا که با یک نسیم ملایم آتش‌سوزی گسترش پیدا کرده و مهار آن غیر ممکن می‌شود.

در مواردی شهروندان تصور می‌کنند پس از ریختن کمی آب بر روی آتش، دیگر به طور کامل خاموش شده است و این در حالی است که هنوز تکه‌ های چوب روشن باقی مانده و پس از اینکه محل را ترک می‌کنند دوباره شعله ور شده و باعث وقوع آتش سوزی می‌شود. همچنین می ‌توان با ریختن مقداری خاک بر روی ذغال‌های باقی مانده از عدم شعله وری دوباره آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

حیوانات هم در طبیعت سهمی دارند، اما اگر آتش‌سوزی اتفاق بیفتد آن‌ها هم آسیب می‌بینند و دیگر نمی‌توانند در آن منطقه سکونت داشته باشند بنابراین اکوسیستم  منطقه نیز دچار تغییرات می‌شود.

آتش‌سوزی در محل‌‌هایی که علف‌‌های خشک وجود دارد به سرعت گسترش پیدا می‌کند و این آتش ‌سوزی به صورت دایره ‌ای از اطراف گسترش پیدا کرده و به سرعت سطح بسیار زیادی را درگیر می‌کند، بنابراین سرعت گسترش آن چندین برابر دیگر آتش سوزی‌ها است و گاهاً با وزش باد به خصوص در ارتفاعات موجب پیشروی آتش شده و توصیه می‌ کنیم در صورتی که وزش باد در محل مشاهده شد شهروندان هیچگونه آتشی روشن نکنند.

یکی دیگر از علت ‌های وقوع حریق در علف ‌زارها را انداختن بطری و شیشه در طبیعت است، این اجسام با متمرکز کردن نور خورشید مثل عدسی عمل می‌‌کنند و موجب آتش‌‌سوزی شده که البته این نوع آتش‌سوزی‌ها محدود به طبیعت نیست بلکه مواردی وجود دارد که بطری‌های آب باقی مانده در خودرو نور خورشید را متمرکز کرده و باعث حریق در خودرو شده است و بنابراین شهروندان باید از رها کردن این اجسام در طبیعت خودداری کنند.

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=3868

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.