• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 1306اخبار امروز : 0
4
به بهانه روز مهندس:

مهندسین جهرمی خواستار ارتقای دوباره دفتر نظام مهندسی جهرم به نمایندگی هستند!

  • کد خبر : 3597
  • 05 اسفند 1401 - 16:20
مهندسین جهرمی خواستار ارتقای دوباره دفتر نظام مهندسی جهرم به نمایندگی هستند!

ولی مدتی است نمایندگی جهرم به تشخیص نظام مهندسی استان فارس و با قانونی که به تفسیر استانی در هیچ کجای کشور اجرا نمی‌شود به دفتر تنزل پیدا کرده و تمامی اختیارات از جمله انتخاب رئیس و نحوه هزینه‌کرد پول‌های واریزی شهرستان به استان تفویض اختیار شده است.

به بهانه روز مهندس: مهندسین جهرمی خواستار ارتقای دوباره دفتر نظام مهندسی جهرم به نمایندگی هستند!

به گزارش اخبار جهرم، سال‌های سال نمایندگی نظام مهندسی جهرم مستقل از شیراز به فعالیت خود ادامه می‌داد و با انتخابات شاهد انتخاب هیات رئیسه و رئیس نمایندگی نظام مهندسی در جهرم بودیم. تصمیم‌گیری درباره ۵ درصد واریزی سهم نظارت‌ها به حساب جهرم، ساختمان فعلی نظام مهندسی جهرم که بعد از شیراز مجهزترین ساختمان نظام در استان است و برگزاری همایش‌ها، دوره‌ها و مراسم‌های گوناگون، از برکات برگزاری انتخابات و نمایندگی بودن نظام مهندسی جهرم بوده‌است.

ولی مدتی است نمایندگی جهرم به تشخیص نظام مهندسی استان فارس و با قانونی که به تفسیر استانی در هیچ کجای کشور اجرا نمی‌شود به دفتر تنزل پیدا کرده و تمامی اختیارات از جمله انتخاب رئیس و نحوه هزینه‌کرد پول‌های واریزی شهرستان به استان تفویض اختیار شده است.

نکته جالب اینکه نمایندگی نظام مهندسی استان فارس عدد ۵۰۰ عضو که در قانون ذکر شده و نظام مهندسی جهرم هم‌اکنون دارای بیش از پانصد عضو دارای پروانه اشتغال به کار است. ولی استان‌ تفسیر کرده که باید پانصد عضو کارشناس باشد نه کاردان، که این موضوع شاید در ده سال آینده نیز با توجه به مختصات جمعیتی شهرستان محقق نشود!

اولین معضل این تنزل دفتر، انتصابی شدن رییس دفتر نظام مهندسی جهرم است. دفتر نمایندگی شهرستان مسیر تشکیل اولیه را طی فرآیند پر پیچ و خمی سپری کرده و هم اکنون به ساحل آرامش رسیده‌است و بیش از صدها نفر عضو در آنها فعالیت دارد و همگی اعضاء آن نیز الحمدالله عاقل و بالغ بوده و توان تشخیص مصلحت سازمانی خویش را دارا هستند و اگر بنا باشد افرادی در این بین خارج از چهارچوب دموکراتیک و انتخابات درونی به شهرستان تحمیل گردد شائبه این موضوع بوجود می آید که این تفکر به احتمال زیاد جهت دسترسی آسان به منابع درآمدی دفاتر نمایندگی و گسیل آن به سمت استان و سلب اختیار اعضاء و هیئت‌های اجرائی شهرستان بوده که با روح قانون نظام مهندسی که بر اساس آن قائدتا بایستی به تدریج اختیارات و وظایف بیشتری از سوی هیئت مدیره استان به دفاتر تجویز گردد سازگار نمی‌باشد. به عنوان مثال وقتی تصمیمات دفاتر نمایندگی بواسطه عناصر انتصابی از بالا  القاء و یا کانالیزه شود، دیگر هیئت اجرائی شهرستان به راحتی قادر خواهد بود خواسته های صنفی و رفاهی مهندسان شهرستان را به بهانه‌هایی همچون مخالفت استان و غیره سرکوب نماید و به نظر می رسد این رویه به نوعی داشتن امتیاز حق وتو برای استان تلقی می‌گردد.

هم‌چنین سالانه میلیاردها تومان بودجه واریزی سهم شهرستان به استان انتقال می‌یابد و استان تصمیم گیرنده پول است و هم‌اکنون شاهدیم فقط حقوق چهار کارمند دفتر واریز شده و حتی دفتر جهرم در تامین هزینه‌های جاری نیز در مضیقه است. شاهدیم هم‌اکنون با پول‌های شهرستان‌هایی مثل جهرم در مرکز استان جشن روز مهندس برگزار می‌شود ولی هیچ جشنی در شهر جهرم با این تعداد کثیر مهندس و این همه درآمد برگزار نمی‌شود.

درخواست دیگر مهندسین جهرم، برگزاری آزمون‌های دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی در شهر جهرم است. هم‌اکنون این آزمون فقط در شهرهای شیراز و لار برگزار می‌گردد. شهر جهرم از لحاظ فضای فیزیکی و نیازهای نرم‌افزاری توان برگزاری این آزمون‌ها را دارد. این مهم نیازمند اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی توسط مسئولین محترم شهرستان است.

نکته سوم بیمه‌ی تامین اجتماعی مهندسین است. بسیاری از مهندسین فاقد شغل کارگاهی هستند و بیمه‌ی خود را به صورت آزاد پرداخت می‌کنند که مستلزم پرداخت هزینه گزافی است. امید است تمهیداتی اندیشیده شود که مهندسین تحت عنوان پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی و به عنوان بیمه شده نظام مهندسی بیمه شده تا در پرداخت حق بیمه کمکی به ایشان شود.

امیدواریم به بهانه‌ی روز مهندس، مسئولین شهرستان جهرم به‌خصوص دکتر رضایی نماینده شهرستان‌های جهرم و خفر در قامت ریاست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی این سه موضوع مهم را به سرانجام برسانند.

#یادداشت_روز_اخبار_جهرم

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=3597

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.