• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 1337اخبار امروز : 0
193
روزی روزگاری جهرم

کاروانسرایی که پادگان شد

  • کد خبر : 3140
  • 06 دی 1401 - 16:36
کاروانسرایی که پادگان شد

کاروانسرای شاهزاده حسین جهرم در جوار امامزاده حسین(ع) فعلی، از بناهای دوره صفویه و به قلعه‌ی شاهزاده حسین نیز معروف بوده است. این بنا از سنگ و گچ ساخته شده بود و اطراف آن خندقی وجود داشت و به دلیل همین دلیل، آن را نیز قلعه می‌نامیدند.

کاروانسرایی که پادگان شد

به گزارش اخبار جهرم، کاروانسرای شاهزاده حسین جهرم در جوار امامزاده حسین(ع) فعلی، از بناهای دوره صفویه و به قلعه‌ی شاهزاده حسین نیز معروف بوده است. این بنا از سنگ و گچ ساخته شده بود و اطراف آن خندقی وجود داشت و به دلیل همین دلیل، آن را نیز قلعه می‌نامیدند.

در گذشته در سمت شرق آن و در بیرون کاروانسرا، چاه و آب انباری نیز وجود داشت. اغلب سیاحان دوره صفوی مثل از  مثل بروین، تاورنیه و شاردن، از این کاروانسرا نام برده‌اند. از آنجا که این کاروانسرا در مجاورت امامزاده حسین (ع) و درون‌شهر و نزدیکی به دروازه‌ی شهر بود، اهمیت خاصی داشت.

با گذشت زمان و ضرورت دفاع از شهر، دفع یاغیان محلی و حضور نیروی ثابت نظامی در شهر جهرم در این کاروانسرا، این محل به مرور به نخستین ساخلو یا پادگان جهرم مبدل و پادگان شهید دستغیب فعلی بر روی بقایای کاروانسرای شاهزاده حسین ساخته شد.

این کاروانسرا تا دوران قاجار هم وجود داشت و به مرور تخریب شد.  بعد از ساخت پادگان نظامی جهرم کاروانسرا در محدوده‌ی آن قرار گرفت و مدت‌ها از آن به شکل‌های مختلف استفاده می‌شد، اما با نوسازی ساختمان‌های داخل پادگان بقایای آن نیز تخریب و به جای آن ساختمان‌های دیگری ساخته شد.

روایت‌هایی نیز از ساخت توپ و باروت در این مکان وجود دارد. جالب اینکه دو عراده توپ تاریخی نیز تا زمان حاضر در این پادگان وجود داشت که متأسفانه یکی از آنها از بین رفته است.

در تصاویری که در سفرنامه‌ی بروین از یک کاروانسرای جهرم در قرن دوازدهم، معماری آن با توجه به تصویر به سبک صفوی می‌خورد و در برابر آن یک گاو چاه قرار دارد و یک نفر با گاو از چاه آب می‌کشد. توجه به اشعاری که قاآنی در مدح مرحوم حاج محمدحسن ذوالقدر سروده و به کارها و خدمات به اشاره کرده است، می‌توان گفت که بنای کاروانسرای شاهزاده حسین بین سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۲۵۶ دوباره بازسازی شده است.

#روزی_روزگاری_جهرم

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=3140

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.