• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 1299اخبار امروز : 0
40
یادداشت روز:

به مناسبت روز هوای پاک: ناقوس مرگ به‌خاطر چند میوه!

  • کد خبر : 3365
  • 26 دی 1401 - 15:54
به مناسبت روز هوای پاک: ناقوس مرگ به‌خاطر چند میوه!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد زباله‌های سوزانده‌شده، گازی سمی را در فضا منتشر می‌کنند که بر روی تغییرات آب و هوایی و سلامت انسان‌ها تأثیراتی ‌مخرب دارد.

به مناسبت روز هوای پاک: ناقوس مرگ به‌خاطر چند میوه!

به گزارش اخبار جهرم، تحقیقات جدید نشان می‌دهد زباله‌های سوزانده‌شده، گازی سمی را در فضا منتشر می‌کنند که بر روی تغییرات آب و هوایی و سلامت انسان‌ها تأثیراتی ‌مخرب دارد.

در سال‌های اخیر، برخی از باغداران جهرمی برای در امان‌ماندن درختان و محصولات باغی از سرمازدگی، لاستیک‌، هیزم و زباله‌هایی را در محوطه‌ی باغ می‌سوزانند که دود ناشی از آن، مناطق مسکونی و جاده‌ها را دربرمی‌گیرد و باعث بروز مشکلات بسیاری برای شهروندان شده است.

در این میان لازم است مسئولان محیط زیست و جهاد کشاورزی شهرستان برای حل این مشکل، راه‌حل‌های منطقی و علمی را در بحث پیشگیری از سرمازدگی فرا روی باغداران قرار دهند یا دست‌کم برای راه‌های پرهزینه‌ی پیشگیری از سرمازدگی، تسهیلات یا وام‌های کم بهره در نظر گیرند تا باغداران به جای استفاده از دود و آتش، آلودگی محیط زیست و به خطر انداختن سلامت مردم، روش‌های مناسب‌تری را به‌​کار گیرند.

آتش‌زدن لاستیک‌ها به دلیل تولید اکسیدهای گوگرد، گازهای هیدروکربن، Co ،CO2 در محیط باز می‌تواند خاک، آب‌های سطحی و زیرزمینی را آلوده کند و تأثیرات سوئی مانند: تخریب لایه‌ی ازن و افزایش گازهای گلخانه‌ای را به‌ دنبال داشته باشد. بنابراین آلودگی ناشی از این عمل، به ‌شدت بر سلامت افراد و محیط زیست اثرات مخرب دارد و از عوامل اصلی ایجاد سرطان محسوب می‌شود. آلودگی هوا حتی با حادکردن مشکلات بیماران قلبی و تنفسی می‌تواند به مرگ آنان منجر شود.

بر اساس نتایج تحقیقات، ۳۴ ترکیب آلاینده‌ از سوزاندن لاستیک حاصل می‌شود و آلاینده‌های هوای حاصل از آنالیز گازهای خروجی از سوزاندن لاستیک در فضای باز، ۱۳۰۰۰ برابر بیشتر از سوزاندن زغال سنگ در محفظه احتراق نیرگاه‌ها هستند.

برخلاف باور عموم، آتش‌زدن لاستیک هیچ توجیه علمی ندارد، چرا که علاوه بر آلودگی شدید هوا، به دلیل تغییر سقف وارونگی دما، حرارت به طور مستقیم بالا می‌رود و تأثیر چندانی در افزایش دمای باغ ندارد، بنابراین به دلیل بی‌تأثیری قابل توصیه نیست. استفاده از توری‌‌های پوششی، بخاری‌‌های نوین، کودهای گرمایی، محلول‌های ضدسرما، تقویت درختان با گوگردهای پتاسه و روی، آبیاری شبانه‌ی باغ‌ها و… از راه‌های مؤثر، مجرب و علمی مقابله با سرمازدگی درختان است.

#یادداشت_روز_اخبار_جهرم

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=3365

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.