• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 1372اخبار امروز : 0
33
روزی روزگاری جهرم

خلاصه‌ای از نقش مردم جهرم در ‌قیام ‌۱۵خرداد‌

  • کد خبر : 3905
  • 15 خرداد 1402 - 7:40
خلاصه‌ای از نقش مردم جهرم در ‌قیام ‌۱۵خرداد‌

پس از دستگیری امام خمینی و برگزاری تظاهرات درقم، تهران و سایر شهرها در سال ۱۳۴۲، مردم جهرم نیز به مقابله با رژیم شاه برخاستند.

خلاصه‌ای از نقش مردم جهرم در ‌قیام ‌۱۵خرداد‌

به گزارش اخبار جهرم، پس از دستگیری امام خمینی و برگزاری تظاهرات درقم، تهران و سایر شهرها در سال ۱۳۴۲، مردم جهرم نیز به مقابله با رژیم شاه برخاستند.

مردم جهرم از نخستین شهرهایی بودند که با حضور در مساجد و حسینیه‌ها و با هدایت و رهبری روحانیت و علمای شهر از جمله مرحوم آیت‌الله سید حسین آیت‌اللهی، مرحوم آیت‌الله حاج سید ابراهیم حق‌شناس، مرحوم شفیعی، مرحوم شب‌زنده‌دار و مرحوم حضوری مخالفت خود را علنی کردند.

علی‌محمد بشارتی درباره‌ی حال و هواي مردم جهرم در روز ۱۵خرداد چنين مي‌گويد: «در روز ۱۵خرداد و قبل از آن كه خبر سركوبي قيام مردم تهران به گوش اهالي جهرم برسد، از اول صبح تا ساعت یک بعدازظهر راديو قطع بود. همين مسئله موجب حيرت مردم جهرم شده بود.»

مبارزات روحانیون و مردم جهرم بعد از دستگیری امام خمینی(ره) و سرکوب قیام مردم تهران در آستانه‌ی​ اولین سالگرد قیام ۱۵خرداد۱۳۴۲ گسترش یافت.

مردم جهرم در صبح عاشورا و قبل از دستگیری امام با سخنرانی پر شور مرحوم آیت‌الهی از معظم‌له طرفداری کردند. در این روز سینه‌زنان محله سنان و اسفریز به طرف مسجد مصلی و سپس حسینیه حرکت کردند.

در سالگردهای بعدی، تعدادی از کسانی که در این تظاهرات نقش داشتند دستگیر و به مدت ۲۰روز در شهربانی جهرم تحت نظر ساواک شکنجه و سپس به شیراز منتقل شدند. از جمله این افراد می‌توان به لطف‌الله کشکویی، نعمت‌الله نعمت‌الهی، محمدحسن کوهمال، دانایی، عباسقلی کشکویی، ابوالقاسم کشکویی و محمدحسن زارعیان اشاره کرد.

در دوم اردیبهشت ماه ۱۳۴۳ يعني كمتر از يك ماه و نيم مانده به سالگرد ۱۵خرداد۱۳۴۲، آیت‌الله سید حسين آيت‌اللهي در جهرم و سید عبدالحسين دستغيب از شيراز شبانه دستگير و به تهران اعزام شدند. مردم جهرم، هنگامي كه براي خواندن نماز صبح به مسجد ‌رفتند، از دستگيري ایشان اطلاع يافتند و از همه‌ی​ نقاط شهر، کفن‌پوش به خیابا‌ن‌ها آمدند و خشم خود را از دستگیری ایشان نشان دادند.

در سالگرد قیام ۱۵خرداد، در سال ۵۷ سکوت عجیبی در شهر جهرم حاکم بود و بازارها و دکا‌ن‌ها بسته بود. اما با همه‌ی​ تمهیدات گسترده‌ای که مأموران رژیم برای جلوگیری از تظاهرات مردم جهرم در سالگرد ۱۵خرداد انجام دادند، عده‌ی زیادی از مردم در این روز طبق برنامه‌ریزی قبلی در مسجد صاحب‌الزمان (عج) جهرم تجمع کردند.

#روزی_روزگاری_جهرم

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=3905

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.