• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 1349اخبار امروز : 2
7
قاضی رستگار رییس دادگستری شهرستان جهرم در نشست خبری با خبرنگاران:

در سال گذشته پرونده‌های طلاق در جهرم ۲.۶ درصد کاهش یافته است. / توهین در صدر پرونده‌های کیفری جهرم

  • کد خبر : 3989
  • 10 تیر 1402 - 4:50
در سال گذشته پرونده‌های طلاق در جهرم ۲.۶ درصد کاهش یافته است. / توهین در صدر پرونده‌های کیفری جهرم

در سال گذشته پرونده‌های طلاق در جهرم ۲.۶ درصد کاهش یافته است. / توهین در صدر پرونده‌های کیفری جهرم به گزارش اخبار جهرم، قاضی رستگار رییس دادگستری شهرستان جهرم در نشست خبری با خبرنگاران: خوشبختانه در سال‌های اخیر با برنامه‌های عملیاتی مطرح شده، دستگاه قضایی به دنبال ایجاد تحول هست و در این راستا در […]

در سال گذشته پرونده‌های طلاق در جهرم ۲.۶ درصد کاهش یافته است. / توهین در صدر پرونده‌های کیفری جهرم

به گزارش اخبار جهرم، قاضی رستگار رییس دادگستری شهرستان جهرم در نشست خبری با خبرنگاران:

خوشبختانه در سال‌های اخیر با برنامه‌های عملیاتی مطرح شده، دستگاه قضایی به دنبال ایجاد تحول هست و در این راستا در سال جاری چهارده هدف در راستای بهبود خدمت‌رسانی به ارباب رجوع به عنوان برنامه‌های عملیاتی و تحولی ابلاغ شده است.

از هفده قاضی مستقر در دادگستری جهرم، هفت نفر دارای مدرک دکترا یا دانشجوی دکتری هستند و از اساتید دانشگاه هستند که این نشانگر کیفیت بالای قضایی دادگستری جهرم است.

از ابتدای تیر ۱۴۰۱ تا انتهای خرداد ۱۴۰۲، ۳۷۴۰۱ پرونده به شعب دادگستری جهرم وارد شده و ۳۷۳۳۱ پرونده نیز خارج شده است.

در طول سه سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ تعداد پرونده‌های ورودی به صورن افزایشی بوده است، اما خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ نسبت به سه سال گذشته، ورود پرونده به شعب دادگستری جهرم کاهش داشته است.

به طور مثال با اصلاح فرآیندها شاهد کاهش ۲۵ درصدی ورود پرونده‌های مربوط نفقه در جهرم بوده‌ایم. هم‌چنین خوشبختانه پرونده‌های طلاق در جهرم در سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۲.۶ درصدی بوده است.

در راستای حل و فصل اختلافات خانوادگی و انواع دعاوی، حکمین و مصلحین قرآنی در جهرم راه‌اندازی شده و چهل درصد پرونده‌ها که به این حکمین ارجاع شده است با صلح و سازش مختومه شده است.

در سال ۱۴۰۱ با تمرکز بر رفع اختلافات خانوادگی،
یک مرکز مشاوره خانواده اضافه شده و یک مرکز دیگر نیز به زودی راه اندازی خواهد شد.

با استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف، درصد صلح و سازش در شورای اختلاف جهرم از ۱۸ درصد سال ۱۴۰۰ به پنجاه درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است‌.

هیات صلح در شهر قطب آباد راه‌اندازی شده و هم‌اکنون در تمامی کلانتری‌های شهرستان جهرم هیات‌های صلح مستقر شده است. ارتقای فرهنگ صلح و سازش با توجه برنامه‌های عملیاتی و هدف‌گذاری قوه قضاییه، در جهرم به سرانجامی مطلوب رسیده است.

در بحث اطاله بازرسی و در راستای تکریم ارباب رجوع شاهد کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و استعلامات بوده‌ایم. میانگین زمان استعلام سوءپیشینه از ۳۷ ساعت به پنج ساعت در سال ۱۴۰۲ رسیده و با کاهش ورودی پرونده‌ها و اصلاح فرآیندها، زمان رسیدگی به پرونده تا صدور رای از ۱۶۰ روز در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۹ روز در سال جاری رسیده که شاهد کاهش ۱۹ درصدی هستیم. همچنین صدور رای قطعی با کاهشی یازده درصدی از ۲۳۶ روز به ۲۰۹ روز رسیده است.

با توجه به استقرار و استفاده از سامانه‌های هوشمند در دادگستری جهرم، استعلامات به روز شده است و در کمترین زمان ممکن انجام می‌گیرد. هم‌چنین اجرای احکام با توجه به سامانه‌های هوشمند سریع‌تر انجام می‌شود. زیرساخت‌های استفاده از فناوری‌های نوین در دادگستری جهرم صورت پذیرفته تا شاهد کاهش اطاله دادرسی و بهبود فرآیندها باشیم.

تمام شعب دادگستری جهرم به سیستم دادرسی هوشمند و برخط مجهز شده‌اند و در حال حرکت به سمت حذف فیزیکی کاغذ در پرونده‌ها هستیم و هم‌اکنون ۳۸۸۵ مورد پرونده‌های بدون کاغذ داریم. این پتانسیل وجود دارد که از شهروندان خارج از کشور نیز به صورت تصویری و برخط در جلسات دادرسی شرکت کنند. زیرساخت‌هل فراهم است و در این حوزه نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد.

هم‌اکنون بیش از هشتاد درصد دادرسی‌های جهرم با زندان به صورت ویدئو کنفرانس هست و نیاز به اعزام به زندانی نیست.

از لحاظ تعداد موضوعات پرونده‌های کیفری در شهرستان جهرم در یکسال گذشته، پرونده‌های مرتبط با توهین در صدر قرار گرفته، پرونده‌های تهدید در رتبه دوک، ضرب و جرح عمدی در رتبه سوم و پرونده‌های مرتبط با جرایم رانندگی بدون گواهینامه، تصادفات، سرقت، افترا، تهدید به قتل، مواد مخدر و تخریب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

همچنین در دعوای حقوقی، مطالبه وجه در رتبه اول، گواهی انحصار وراثتذدر رتبه دوم، مطالبه خسارت‌های مختلف در رتبه سوم و اثبات حقوق بیع، ادعای اعسار، مطالبه نفقه، مطالبه وجه چک و اثبات مالکیت اموال غیرمنقول رتبه‌های بعدی از نظر تعداد پرونده‌ها را دارا هستند.

از باب اشتغال به کار زندانیان در شهرستان‌های استان فارس، جهرم رتبه اول را دارد. در سال جاری شاهد برگزاری نمایشگاه صنایع دستی بودیم که در کمتر شهرستانی این اتفاق افتاده است.

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=3989

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.