• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 1340اخبار امروز : 0
9

روز جهانی بیماری پوکی استخوان( بیماری خاموش!)

  • کد خبر : 4635
  • 29 مهر 1402 - 18:36
روز جهانی بیماری پوکی استخوان( بیماری خاموش!)

روز جهانی بیماری پوکی استخوان( بیماری خاموش!) 《با دریافت کلسیم و ویتامین D به میزان کافی؛  پوکی استخوان قابل پیشگیری است》 به گزارش اخبار جهرم، اهمیت پوکی استخوان به حدی است که سازمان جهانی بهداشت روز ۲۰ اکتبر را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان یا همان استئوپروز نامگذاری کرده است. فرد ممکن است بدون […]

روز جهانی بیماری پوکی استخوان( بیماری خاموش!)

《با دریافت کلسیم و ویتامین D به میزان کافی؛  پوکی استخوان قابل پیشگیری است》

به گزارش اخبار جهرم، اهمیت پوکی استخوان به حدی است که سازمان جهانی بهداشت روز ۲۰ اکتبر را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان یا همان استئوپروز نامگذاری کرده است.

فرد ممکن است بدون آن که خود متوجه شود به پوکی استخوان مبتلا شده باشد، در واقع به همین علت است که پوکی استخوان بیماری خاموش نامیده می شود. متاسفانه علائم بالینی در مراحل اولیه ی بیماری پوکی استخوان وجود ندارد. اما در مراحل پیشرفته از روی عوارض می توان به وجود این بیماری پی برد.

عوارض پوکی استخوان عبارتند از:

شکستگی خودبه خودی با کمترین ضربه بر استخوان ها بخصوص در نواحی ران و لگن، کمر و ستون مهره ها که غالبا این اولین علامت است.

تشخیص پوکی استخوان:

در حال حاضر بهترین روش برای تشخیص پوکی استخوان، سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری است. امروزه برای سنجش تراکم استخوان دستگاه های جدیدی ساخته شده اند که می توانند با دقت نسبتا زیادی تراکم استخوانی و نسبت آن با استخوان سالم و سن مناسب را اندازه گیری کنند. آزمایش سنجش تراکم استخوانی بدون درد است و تنها چند دقیقه طول می کشد.

پوکی استخوان قابل پیشگیری و درمان است؛ اما از آنجا که معمولاً تا زمان شکستگی، علامت هشدار دهنده ای ندارد، در تعداد کمی از افراد در زمان مناسب تشخیص داده شده و درمان می شود. از این رو پیشگیری، تشخیص زود هنگام و درمان موثر پوکی استخوان از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد.

دریافت کلسیم و ویتامین دی کافی، ترک سیگار، داشتن فعالیت فیزیکی مداوم و متعادل (مثلاً حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌ روی روزانه) در پیشگیری از پوکی استخوان موثر هستند.

«سمیرا رحمانیان – رژیم درمانگر

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=4635

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.