• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 1347اخبار امروز : 0
29
استاد جواد خرمگاه:

سابقه نشر روزنامه در جهرم

  • کد خبر : 4187
  • 17 مرداد 1402 - 14:57
سابقه نشر روزنامه در جهرم

سابقه نشر روزنامه در جهرم به گزارش اخبار جهرم، آن‌چه معلوم است قدمت روزنامه در جهرم به‌سال ۱۳۰۱ خورشیدی می‌رسد. اولین نفر آزادی‌خواه جهرمی که شروع به نشر روزنامه کرد «میرزا علی‌ ابلاغ جهرمی» بود. او قبل از سال ۱۲۹۹ خورشیدی در شیراز روزنامه‌ای در چهار صفحه با چاپ سنگی بطور هفتگی با آبونمان ۳۵ […]

سابقه نشر روزنامه در جهرم

به گزارش اخبار جهرم، آن‌چه معلوم است قدمت روزنامه در جهرم به‌سال ۱۳۰۱ خورشیدی می‌رسد.

اولین نفر آزادی‌خواه جهرمی که شروع به نشر روزنامه کرد «میرزا علی‌ ابلاغ جهرمی» بود. او قبل از سال ۱۲۹۹ خورشیدی در شیراز روزنامه‌ای در چهار صفحه با چاپ سنگی بطور هفتگی با آبونمان ۳۵ ریال در سال منتشر می‌کرد. وی پس از این که چندمین بار وضع فلاکت‌بار مردم را منتشر کرد از طرف حکومت فارس روزنامه‌اش را می‌بندند و او را به هندوستان تعبید می‌کنند که در بمبئی نیز مجله‌ای به‌نام پرسپولیس به زبان فارسی منتشر می‌کند.

دگر روشن فکر جهرمی که در نشریه و روزنامه نگاری و مجله دست داشت «خلیل تمدن» است. وی از کودکی به این کار علاقه پیدا می‌کند .
اولین مقاله‌ای که نوشت در شماره فوق العاده روزنامه عصر آزادی چاپ شیراز بود که در تاریخ ۳۰ دیماه ۱۳۰۶ خورشیدی بود.

وی در روزنامه‌های ستاره و خاور مقاله می‌نوشت. او در سال ۱۳۲۷ خورشیدی روز نامه تمدن شرق به سردبیری و مدیریت خود منتشر کرد. در سال ۱۳۳۹ خورشیدی نشریه ماهنامه‌ای به‌نام اندرز متنشر کرد که متاسفانه یک سال دوام نداشت. او کتابی نیز در سال ۱۳۲۴ خورشیدی به‌نام سخن نگویید در ۹۴ صفحه منتشر کرد که مربوط به سازمان مدنی ایران بود.

یکی از جهرمی‌هایی که از سن ده سالگی حدود سال‌های ۱۲۹۵ به هندوستان می‌رود و در آنجا در سن جوانی به‌کار مطبوعاتی می‌پردازد «علی اکبر شاهنده جهرمی» بود. وی فردی روشنفکر و جهرمی دوست بود و همیشه به پیشرفت جهرم فکر می‌کرد.

دگر فرد جهرمی که به مطبوعات روی اورد «علی هاشمیان» بود. نامبرده فعالیت مطبوعاتی خود را درسال ۱۳۲۰ خورشیدی در موسسه‌ی کیهان شروع کرد و در سال ۱۳۲۳ خورشیدی مدیریت روزنامه سلحشور و سپس در سال ۱۳۲۳ خورشیدی امتیاز روزنامه مجمر را به‌دست اورد که حدود ۱۵ شماره در تهران منتشر گردید. وی در دوره هفدهم مجلس شورای ملی کاندیدا بود.

دگر روشنفکر جهرمی «جلال توفان» بود که در تاریخ ۲۱مرداد ۱۳۳۱ خورشیدی روزنامه‌ای بنام توفان جنوب منتشر کرد. این روزنامه بطور هفتگی با آبونمان تک شماره یک ریال جمعا با ۳۵ شماره منتشر گردید که در سال ۱۳۳۲ خورشیدی با تحولات ۲۸ مرداد عملا تعطیل گردید.

دگر جهرمی که مبادرت به انتشار روزنامه در جهرم کرد «ابراهیم کاویان» بود که روزنامه‌اش بنام چاره مردم بود. اولین شماره این روزنامه در تاریخ ۲۲ شهریورماه ۱۳۳۱ منتشر گردید.
روزنامه مذبور به‌طور هفتگی با آبونمان یک ریال جمعا ۱۸ شماره منتشر گردید که با تحولات ۲۸ مرداد بطور رسمی تعطیل گردید.

اولین نشریه‌ای که بعد از انقلاب در جهرم منتشر گردید ماهنامه چهره جهرم به سردبیری «دکتر محمد شجاعی‌فرد» بود. این نشریه در تهران به چاپ می‌رسید و در جهرم منتشر می‌گردید. از سال ۱۳۷۲ خورشیدی به‌مدت چند سال حدود ۶۰ الی ۷۰ شماره چاپ و منتشر گردید و بعلت نامعلومی نشر ان متوقف شد.

🖋استاد جواد خرمگاه

#روزی_روزگاری_جهرم

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=4187

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.