• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 1312اخبار امروز : 6
12

سرمازدگی مرکبات و راهکارهای پیشگیری از آن

  • کد خبر : 1219
  • 21 دی 1400 - 8:23
سرمازدگی مرکبات و راهکارهای پیشگیری از آن

به گزارش اخبار جهرم، حمیدزرگری محقق و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس: با توجه به اینکه تنش سرمازدگی هرچند سال یکبار سلامتی درختان مرکبات را به خطر انداخته و با کاهش درآمد باغداران، خسارات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد کرده است، شناسایی این پدیده و ارایه راه حل‌های […]

به گزارش اخبار جهرم، حمیدزرگری محقق و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس:

با توجه به اینکه تنش سرمازدگی هرچند سال یکبار سلامتی درختان مرکبات را به خطر انداخته و با کاهش درآمد باغداران، خسارات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد کرده است، شناسایی این پدیده و ارایه راه حل‌های قابل اجرا برای کاهش اثرات مخرب آن ضروری‌ست.

افت درجه حرارت و وقوع یخبندان در مراحل مختلف رویشی برای محصولات كشاورزی مخاطره انگیز است كه در نهایت موجب محدودیت تولید می‌شود.

آبیاری باغ در شب‌های یخبندان، تغذیه مناسب درخت، پخش کردن کودهای دامی کاملا پوسیده در سطح خاک و حاشیه سایه انداز درختان و پیوند ارقام مرکبات بر روی پایه های مقاوم به سرما مانند نارنج، نارنج سه برگ و سیتروملو و….می‌تواند از سرمازدگی درختان جلوگیری کرد.

گرم کردن باغات برای جلوگیری از یخبندان مانند استفاده از پلار باغی (بخاری‌ هوشمند باغی) و دستگاه جدید اتوپلار و نصب پنکه هایی در قسمت فوقانی باغ، استفاده از پوشش در باغات، برداشت سریع محصولات آماده برداشت بویژه مرکبات حساس مانند لیموترش، ایجاد بادشکن به طوری که از نفوذ هوای سرد ناشی از زهکشی هوایی به باغ جلوگیری کند و یا اینکه آن را کاهش دهد و پوشاندن درختان و نهال‌های جوان با گونی، کاه و مواد مشابه و یا پوشانیدن تنه درختان با کلش و یا خاک را از دیگر راهکارهای پيشگيری از سرما زدگی است.

کاشتن درخت‌ها در مناطق مرتفع، (چون هوای سرد به سمت پایین جریان می‌یابد)، کم کردن پوشش علف‌های هرز در باغ و اجتناب از به کاربردن کود ازته در اواخر تابستان یا اوایل پاییز از دیگر راهکارهای جلوگیری از این پدیده است.

حساس‌ترین عضو گیاه، تنه و نوک شاخه‌ها هستند که در مقابل سرما آسیب پذیرند. سرمای ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد زیرصفر، موجب خشک شدن شاخه‌ها و انهدام درخت می‌شود. میوه‌های مرکبات در دمای ۳ تا ۴ درجه زیر صفر خسارت می‌بینند. میوه ممکن است از نظر ظاهری تغییری نکند ولی طعم میوه کاملا عوض شده و تلخ می‌شود و همچنین میوه‌های پرتقال نیز در دمای ۲.۲- به مدت ۴ ساعت آسیب می‌بینند.

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=1219

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.