• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 1340اخبار امروز : 0
8

شکار تشی را متوقف کنید

  • کد خبر : 5003
  • 13 آذر 1402 - 19:30
شکار تشی را متوقف کنید

شکار تشی را متوقف کنید 🖋علیرضا صحرائیان / کارشناس ارشد محیط زیست تشی بزرگترین جونده ایران است که همواره دچار تعارضاتی با کشاورزان و باغداران بوده و همین امر موجب شکار بی‌رویه این موجود شده است. پژوهشی که در سال گذشته بر روی تنوع ژنتیکی تشی در استان فارس انجام شد نشان داد که وضعیت […]

شکار تشی را متوقف کنید

🖋علیرضا صحرائیان / کارشناس ارشد محیط زیست

تشی بزرگترین جونده ایران است که همواره دچار تعارضاتی با کشاورزان و باغداران بوده و همین امر موجب شکار بی‌رویه این موجود شده است.

پژوهشی که در سال گذشته بر روی تنوع ژنتیکی تشی در استان فارس انجام شد نشان داد که وضعیت این حیوان بسیار نگران کننده بوده‌ و جمعیت تشی‌های استان فارس به سوی انقراض پیش می‌روند.

در خبری که روز پیش از همین رسانه منتشر شد، ریاست محترم اداره منابع طبیعی شهرستان جهرم، تشی را به عنوان یک آفت معرفی کردند و همین نقل قول ممکن است این شبهه را ایجاد کند که افراد با جدیت بیشتری کمر به نابودی این حیوان ببندند.

از آنجایی که رفتار تغذیه‌ای تشی به پراکنش بذر گیاهان و تجزیه بقایای جانوران مرده کمک می‌کند، لذا وجود این حیوان برای چرخه طبیعت بسیار مفید است و در صورت کاهش جمعیت تشی ممکن است شاهد افزایش جمعیت دیگر رقبای زنجیره غذایی این حیوان از جمله موش‌ها و سگ‌ها باشیم که در نتیجه مشکلات عدیده‌ای را برای اکوسیستم موجب می‌شود.

با توجه به وضعیت بحرانی تشی انتظار می‌رود سازمان محیط زیست اقدامات مدیریتی و فرهنگی ویژه‌ای برای حفاظت از این گونه مهم جانوری به کار بندد.

باغداران و کشاورزان نیز می‌توانند جهت جلوگیری از خسارات تشی از ماده های دورکننده جوندگان نظیر «راتوک» و همچنین کشیدن توری سیمی دور تنه درختان استفاده کنند.

#دیدگاه_نخبگانی
#پیام_شهروندان

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=5003

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.