• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 1350اخبار امروز : 3
12
یادداشت روز:

موانع نامرئی تصدی پست‌های مدیریتی زنان در جهرم

  • کد خبر : 3952
  • 02 تیر 1402 - 18:35
موانع نامرئی تصدی پست‌های مدیریتی زنان در جهرم

موانع نامرئی تصدی پست‌های مدیریتی زنان در جهرم به گزارش اخبار جهرم، در سال‌های اخير افزايش قابل توجهی در ميزان اشتغال زنان در جامعه مشاهده شده است. اما واقعیت‌ها نشان می‌دهند که همواره نقش زنان در توسعه‌ی جوامع نادیده گرفته شده و پيشرفت آن‌ها در مشاغل مديريتی محسوس نبوده است. با وجود اینکه بانوان در […]

موانع نامرئی تصدی پست‌های مدیریتی زنان در جهرم

به گزارش اخبار جهرم، در سال‌های اخير افزايش قابل توجهی در ميزان اشتغال زنان در جامعه مشاهده شده است. اما واقعیت‌ها نشان می‌دهند که همواره نقش زنان در توسعه‌ی جوامع نادیده گرفته شده و پيشرفت آن‌ها در مشاغل مديريتی محسوس نبوده است. با وجود اینکه بانوان در حدود نیمی از منابع انسانی سازمان‌ها را تشکیل می‌دهند، اما هنوز نحوه‌ی رفتار سازمان‌ها با بانوان جای تأمل بسیار دارد.

باورهای غلطی که مديريت را به مردانگی نسبت می‌دهد عملا منجر به کم شدن مديران زن می‌شود، وجود نوعی مانع نامرئی که در کتب جامعه‌شناسی از آن به نام سقف شيشه‌ای یاد می‌کنند بسيار بارز است. در ایران و همینطور در جهرم، تمایل بانوان به ادامه تحصیل و اشتغال در سازمان‌های دولتی امری انکارناپذیر است، لذا هر گونه بی‌عدالتی پذیرفته شده علیه آنان ممکن است بر بهره‌وری نیمی از نیروهای کار سازمان‌ها اثر منفی داشته و از نيروی بالقوه‌ی زنان استفاده نشود. در همین راستا، اگر به ادارات و سازمان‌های شهرمان سری بزنیم، می‌بینیم که تعداد مدیران زن در جهرم از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است!

مرور نوشته‌های تحقیقی درباره‌ی استعاره‌ی سقف شیشه‌ای نشان می‌دهد که این مفهوم دلالت بر وجود مانعی غیر قابل نفوذ دارد که در اکثر سازمان‌ها، بدون اعتبار قانونی و صرفاً بر حسب توافق‌های ضمنی و نانوشته، از ارتقای زنان در سازمان‌ها ممانعت به عمل می‌آورد. این موانع نامرئی در حقیقت عدم اعتماد به توانمندی آنها، مجموعه‌ی باورها و پندارهایی نادرست است که در خصوص زنان جامعه وجود دارد. این کلیشه‌های جنسیتی به گونه‌ای ناخودآگاه در جامعه و سازمان‌ها عمل می‌کنند و مانع پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف می‌شوند. متأسفانه وجود این موانع و باورهای نادرست، در شهرهای کوچکتر بیشتر به چشم می‌خورد.

سلطه‌ی دیرینه‌ی مردان بر ساختارهای اداری سبب شده است که فرهنگ و زبان مردانه در سازمان‌ها گسترش یافته، نوعی مردسالاری در سازمان ظاهر شود که باعث می شود زنان از رشد و ترقی بازمانده و نتوانند همپای مردان رشد یابند. بنابراین فرهنگ سازمانی مردانه، می‌تواند یکی از دلایل مهم عدم حضور زنان در پست‌های مدیریتی اجرایی باشد.

از طرف دیگر، بسیار دیده شده که متاسفانه زنان، خودْ این باورهای نادرست و فرهنگ سازمانی مردانه را داوطلبانه می‌پذیرند و از آن استقبال می‌کنند و حمایت خود را از هم‌جنسانشان در رسیدن به پست‌های مدیریتی و اجرایی دریغ می‌کنند. نمونه‌ی این مورد در انتخابات شورای شهر جهرم مشاهد شد، آنجا که بانوان کاندید شده حتی از سوی جامعه‌ی زنان نیز مورد حمایت واقع نشدند.

بنابراین از جمله دلایل وجود چنین معضلاتی، مشکلات فرهنگی، گرایشات مرد سالارانه و تصور غالب نسبت به توانایی مرد به زن، بی‌اعتمادی به توانایی‌های علمی و عملی زنان،  تصوری که زنان نسبت به مسئولیت‌های خانوادگی و خانه‌داری دارند و عدم خودباوری زنان باعث کمرنگ شدن آنها در عرصه های مدیریتی شده است.

🔻زنان در بازار کار با تبعیض‌های بسیاری روبرو هستند، ازجمله:
–  معیارهای نابرابر برای استخدام
– دستمزد نابرابر برای کار یکسان
– تمرکز در تعداد محدودی از شغل‌ها
– فرصت‌های نابرابر برای آموزش حرفه‌ای و بازآموزی
– امکان نابرابر در ارتقای شغلی

به طور کلی هر جا که زنان حضور ندارند، عدم حضورشان به خاطر ناتوانایی‌های آن‌ها نیست، بلکه نگرش عمومی نسبت به کار زنان بدین گونه است که آنها فاقد قدرت اجرایی لازم هستند حتی اگر تخصص داشته باشند و همین موانع آنها را از پست‌های کلیدی دور نگه داشته، متأسفانه جایگاه زنان و به طور خاص زنان توانمند جهرمی در جامعه، هنوز در امتداد همان وظایفی است که برای آنها مناسب دیده شده و به آنها تفویض شده است.

بنابراین با توجه به اینکه موفقیت و پیشرفت هر جامعه در گرو استفاده از تمام توان تخصصی موجود در آن است و مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف می‌تواند بر سرعت فزاینده‌ی توسعه‌ی اقتصادی و تسریع عدالت اجتماعی بیفزاید، لذا انجام برنامه‌ریزی‌های اصولی و اتخاذ تدابیر عملی جهت تسهیل در امر حضور و بقای زنان در مشاغل مرتبط با تخصص‌هایشان و فراهم آوردن امکان ارتقای شغلی و دریافت پست‌های مدیریتی بانوان در جهرم، امری لازم و ضروری‌ست.

#یادداشت_روز_اخبار_جهرم

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=3952

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.