• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 1337اخبار امروز : 0
2

نگاهی به تئاتر «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی»

  • کد خبر : 712
  • 19 آبان 1400 - 4:50
نگاهی به تئاتر «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی»

به گزارش اخبار جهرم، این روزها شاهد اجرای تئاتر «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» به کارگردانی حامد افسر و نویسندگی سیدمجید میرحسینی در جهرم هستیم. تئاتری که پس از مدت‌ها خاموشی چراغ تئاتر به دلیل کرونا، دوباره صحنه را روشن کرده‌است. تئاتری که در عصری که جنگ هیچ‌گاه از بین نمی‌رود بلکه تنها […]

به گزارش اخبار جهرم، این روزها شاهد اجرای تئاتر «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» به کارگردانی حامد افسر و نویسندگی سیدمجید میرحسینی در جهرم هستیم. تئاتری که پس از مدت‌ها خاموشی چراغ تئاتر به دلیل کرونا، دوباره صحنه را روشن کرده‌است. تئاتری که در عصری که جنگ هیچ‌گاه از بین نمی‌رود بلکه تنها از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود، به موضوع جنگ از زاویه‌ای دیگر می‌پردازد.

اگر بخواهیم به واژه جنگ نگاهی عمیق داشته باشیم به‌اندازه کافی دهشتناک و ترسناک است؛ اما حامد افسر چنان نمایش خود را پیش می‌برد که فضای پرسش‌آلودی برای تماشاگر ترسیم می‌شود و در هر پرده با اتفاقات و دیالوگ‌هایی روبرو می‌شود که سختی و خشنی جنگ را از او می‌گیرد و به جای آن به تاثیر جنگ بر بازماندگان آن می‌‌پردازد. نویسنده جنگ را از گذشته به حال آورده است، به حال و احوال شخصیت‌هایی می‌پردازد که بازمانده از جنگ‌اند یا مستقیم جنگ بر زندگی‌شان تأثیر گذاشته است.

حتی رگه‌های طنز اثر نیز گروتسک‌وار است. بر اساس محتوا و نوع طنز، یک طنز با محتوای گروتسکی، بین طنز محض و خنده‌دار و طنز سیاه قرار می‌گیرد. محتوای یک طنز محض صرفاً برای خنداندن مخاطب ساخته می‌شود و محتوای یک طنز سیاه معمولاً موجب خنده‌ای همراه با وحشت، تلخ‌کامی یا اندوه می‌شود. گروتسک اما مخاطب را در میان این دو نوع از حالات معلّق می‌گذارد. تردید بین خندیدن یا وحشت کردن و بلاتکلیف میان مضحک بودن و سیاه بودن محتوا.

براي روايت اين قصه ملتهب و دشوار اگر بازيگرانی را انتخاب كنی كه نتوانند برای مخاطب مصداق داشته و در جان دادن به هويت كاراكترها لكنت داشته باشند، يك ضلع از نمایش ابتر خواهد ماند. اما در نمايش حامد افسر اين انتخاب‌ها هم هوشمندانه است. هرچهار بازیگر این تئاتر شامل شهره آئینه زدای، وحیدرضا آهی، سید علی حسینی و نسیم سجادیان در سطح رضایت‌بخشی ظاهر شده‌اند و با اجرای حرفه‌ای خود باعث شده‌اند که احساس و مفهوم نمایشنامه به مخاطب منتقل شود. اجراهایی که باعث امیدواری نسبت به افزایش سطح و توانمندی بازیگران جهرمی است.

از نقاط قوت دیگر این نمایش طراحی صحنه‌ی خوب آن است. طراحی صحنه‌ای که برای مخاطب جهرمی هم تازگی دارد و هم جذابیت و مشخص است که برای طراحی و اجرای آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است. هرچند اولین موضوعی که به ما یادآور می‌شود اتمام پروژه بلک باکس جهرم است که سال‌هاست نیمه تمام مانده و اگر بود شاید اجرای این نمایش در بلک باکس می‌توانست تماشایی‌تر شود.

اجرای موسیقی متن زنده توسط مصطفی منافی نیز به غنای کار افزوده و در انتقال مفاهیم و احساس بسیار تاثیرگذار بوده‌است.

فارغ از ضعف‌هایی جزئی که قابل رفع شدن است، در کلیت، اجرای این‌گونه نمایش‌ها می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای تئاتر جهرم باشد. صحنه‌ای که در سال‌های دور شاهد اجرای نمایشنامه های ساعدی بر روی آن بوده‌ایم و هم‌اکنون پس از سال‌ها جوانان جهرمی دست به دست هم داده‌اند که تئاتری در سطح جشنواره‌ی فجر در جهرم اجرا کنند و پس از سال‌ها به این جشنواره راه یابند.

اگر می‌خواهيد برای يك ساعتی در جهان ديگری زندگی كنيد و با سرنوشت كاراكترها همراه شويد، لذت تماشای اين نمايش را از دست ندهيد. این نمایش تا تاریخ ۲۱ آبان‌ماه هرشب ساعت ۲۰ در سالن فردوسی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جهرم اجرا خواهد شد.
__________
🔻اخبار فوری، معتبر و متنوع از جهرم
در پربازدیدترین رسانه‌ی خبری فارس
اینستاگرام👇
instagram.com/akhbarejahrom/
تلگرام👇
t.me/akhbarejahrom
سروش👇
sapp.ir/akhbarejahrom
ایتا👇
eitaa.com/akhbarejahrom
واتساپ اخبار جهرم ۱۴۹👇
https://chat.whatsapp.com/G8ffLi2vrm1IDRTVmQZG88

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=712

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.