• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 1350اخبار امروز : 3
7
دانیال فرهیخته کارشناس بهداشت:

واکسن آنفلوآنزا، زدن یا نزدن⁉️

  • کد خبر : 4367
  • 30 شهریور 1402 - 14:15
واکسن آنفلوآنزا، زدن یا نزدن⁉️

واکسن آنفلوآنزا، زدن یا نزدن⁉️ واکسن‌های غیرفعال آنفلوآنزا، معمولا به کاهش شیوع این بیماری در پاییز و زمستان کمک می‌کنند، اما نباید تصور کرد که آن را به صفر می‌رسانند چون هر سال ویروس‌های جدید آنفلوآنزا که حاصل جهش‌های ژنی هستند، باعث بیماری در آن سال می‌شوند و واکسن‌های موجود، از ویروس‌های سال قبل تهیه […]

واکسن آنفلوآنزا، زدن یا نزدن⁉️

واکسن‌های غیرفعال آنفلوآنزا، معمولا به کاهش شیوع این بیماری در پاییز و زمستان کمک می‌کنند، اما نباید تصور کرد که آن را به صفر می‌رسانند چون هر سال ویروس‌های جدید آنفلوآنزا که حاصل جهش‌های ژنی هستند، باعث بیماری در آن سال می‌شوند و واکسن‌های موجود، از ویروس‌های سال قبل تهیه

این واکسن برای افراد بالای ۶ ماه توصیه می شود، به ویژه کسانی که در گروه خطرپذیرند؛ مثلا افراد بالای ۶۵ سال، بیماری‌های همزمانی مثل دیابت، قلبی عروقی، آسم و در دوران بارداری.

🔸بهترین زمان تزریق، از نیمه دوم شهریور تا اواخر مهر است و دو هفته پس از تزریق، کاربرد محافظتی‌اش شروع می‌شود؛ البته در حد ۵۰ تا ۷۵ درصد.گاهی پس از تزریق، شاهد علائم خفیف آنفلوآنزا ظرف ۲۴_۸ ساعت بعد هستیم که مهم نیست. همزمانی تزریق این واکسن با سایر واکسن‌ها نیز بلامانع است.

واکسن‌ها بر اساس برخی اجزای ویروس تولید می‌شوند. بنابراین نه ویروس زنده‌اند و نه حتی کشته شده. لذا هیچ منع مصرفی ندارند؛ حتی در بیماری‌های مزمن عصبی مثل اِم‌اِس. فقط در صورت مصرف سرکوب‌کننده ایمنی یا شیمی‌درمانی، با هماهنگی پزشک‌ معالج باشد. واکسن استنشاقی در ایران نیست و همه تزریقی‌اند، عضلانی یا زیرجلدی. و بهتر است در بزرگسالان در بالای بازو تزریق شوند؛ و نه در عضله پا!!

معمولا دو مدل واکسن آنفلوآنزا وارد می‌شوند، یکی معروف به هلندی (اینفلوواکinfluvac) و دیگری فرانسوی (واکسی‌گریپvaxigrip) که هر دو معتبر و قابل اطمینان‌اند، به شرطی که به تاریخ مصرف‌شان دقت کنید و در یخچال نگهداری شده باشند. فقط یادتان باشد که تزریق واکسن چهار ظرفیتی اینفلوواک در افراد زیر سه سال ممنوع است. و کلا یادمان باشد چهارظرفیتی‌ به دلیل گران‌تر بودن، از سه ظرفیتی باکلاس‌تر نیست!
همشهریان عزیز می توانند این واکسن از داروخانه های معتبر تهیه نمایند

آرزوی سلامتی…

«دانیال فرهیخته – کارشناس بهداشت»

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=4367

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.