• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 1302اخبار امروز : 1
45
محمود اکسیری‌فرد

کهنسال‌ترین درخت جهرم؟

  • کد خبر : 3783
  • 21 فروردین 1402 - 6:47
کهنسال‌ترین درخت جهرم؟

کهن‌ترین درخت کُنار جهرم ناشناخته مانده است. کُنار جمشیدی در کوچه ۱۵ باهنر شمالی قرار دارد. قدمای جهرم می‌گویند این کنار به جمشید جم می‌رسد و بیش از ۲۰۰۰ سال عمر دارد.

کهنسال‌ترین درخت جهرم؟

کهن‌ترین درخت کُنار جهرم ناشناخته مانده است. کُنار جمشیدی در کوچه ۱۵ باهنر شمالی قرار دارد. قدمای جهرم می‌گویند این کنار به جمشید جم می‌رسد و بیش از ۲۰۰۰ سال عمر دارد.

قدیمی‌هایی که درخت را اندازه‌گیری کرده‌اند می‌گویند قطر تنه درخت هفت و نیم متر بوده است. متأسفانه حدود بیست سال پیش نیمی از تنه درخت به منظور ساختمان‌سازی قطع شده و هم‌اکنون درخت در فضای بسته و نامساعدی زندگی می‌کند.

قدیمی‌ترین درختی که در جهرم به ثبت رسیده درخت کنار شهرداری با قطر تنه ۲/۲ متر و سن ۶۰۰ سال است. کنار جمشیدی با عمر تخمینی بیش از ۲۰۰۰ سال هنوز به ثبت نرسیده و معرفی نشده است. بایستی بررسی کارشناسانه درباره این درخت انجام شود. هرچند قطر تنهٔ ۷/۵ متری تا اندازه‌ای سن درخت را تأیید می‌کند.

اگر سن درخت تأیید شود این درخت یکی از ۵ درخت کهنسال جهان خواهد شد و نه تنها یک میراث ملی بلکه یک اثر جهانی به شمار خواهد رفت. سرو ابرکوه با سن تخمینی ۴۵۰۰ سال سومین درخت کهنسال جهان شناخته می‌شود.

اگر کُنار جمشیدی، چنان که از نامش برمی‌آید، به دوره جمشید جم بازگردد و قدمتی همپای تخت جمشید داشته باشد می‌تواند کهنسال‌ترین درخت کنار جهان معرفی شود و در فهرست کهن‌ترین درختان زمین قرار گیرد.

درخت کنار که در عربی سدر نامیده می‌شود یکی از کهن‌ترین درختان بومی خاور میانه است و در فرهنگ‌ها و آیین‌های گوناگون مقدس شمرده می‌شود.

در ایران باستان، کُنار (سدر) در کِنار سرو، انار، خرما و انجیر، یکی از پنج درخت مقدس به شمار می‌رفت. در اسلام سدر (کنار) درختی بهشتی است و سدرة المنتهی درختی است که در آسمان هفتم قرار دارد. پیامبر اسلام (ص) در معراج به دو نهر کوثر و رحمت می‌رسد؛ او از نهر کوثر می‌نوشد و در نهر رحمت غسل می‌کند و پس از عبور از این نهرها به سدرة المنتهی می‌رسد. اعتقاد به تقدس کُنار باعث شده بسیاری از اماکن مقدس در کنار این درخت بنا شوند.

تصاویری از کنار جمشیدی و سرو ابرکوه برای مقایسهٔ نحوه نگهداری آنها ضمیمه شده است.

محمود اکسیری‌فرد

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=3783

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.