• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
کل اخبار 1369اخبار امروز : 4
3

یادی از «مرحوم علی‌اصغر ورهرام»، استاد علم و اخلاق جهرمی با سابقه‌ی مدیریت آموزش و پرورش سه استان

  • کد خبر : 5052
  • 31 فروردین 1403 - 18:48
یادی از «مرحوم علی‌اصغر ورهرام»، استاد علم و اخلاق جهرمی با سابقه‌ی مدیریت آموزش و پرورش سه استان

یادی از «مرحوم علی‌اصغر ورهرام»، استاد علم و اخلاق جهرمی با سابقه‌ی مدیریت آموزش و پرورش سه استان به گزارش اخبار جهرم، مرحوم علی اصغر ورهرام، فرزند محمد در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۱۴ در محلات غربی جهرم متولد شد. به دوران ابتدایی خود را در جهرم گذراند و در جلسات دروس حوزوی نیز شرکت می‌کرد. […]

یادی از «مرحوم علی‌اصغر ورهرام»، استاد علم و اخلاق جهرمی با سابقه‌ی مدیریت آموزش و پرورش سه استان

به گزارش اخبار جهرم، مرحوم علی اصغر ورهرام، فرزند محمد در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۱۴ در محلات غربی جهرم متولد شد. به دوران ابتدایی خود را در جهرم گذراند و در جلسات دروس حوزوی نیز شرکت می‌کرد. سپس برای ادامه‌ی تحصیل در دوره‌ی متوسطه به شیراز رفت و بعد در دانش‌سرای عالی تهران در رشته‌ی دبیری ریاضی پذیرفته شد. استادان وی در این دوره، دکتر محمدباقر هوشیار، دکتر علی صدیق، دکتر جلالی، دکتر متین دفتری(داماد دکتر محمد مصدق)، دکتر علی‌آبادی و دکتر محسن هشترودی بودند.

مرحوم وهرام به دلیل حسن اخلاق، بلندهمتی، آشنایی با فلسفه و ادبیات فارسی و البته مراودات گسترده با جهرمی‌ها و اهالی فارس در تهران، در این دانشکده با استاد صمد فرزین‌نیا آشنا شد و پس اخذ کارشناسی، ایشان را برای تدریس به جهرم دعوت کرد. این دو در سال ۱۳۳۶ با هم به جهرم آمدند و در منزل پدری مرحوم ورهرام در  لرد خواجه، ساکن شدند. زنده‌یاد ورهرام هفته‌ای ۴۰ساعت در دبیرستان‌های خواجه نصیر، اسلامی و مدارس دخترانه‌ی جهرم تدریس می‌کرد.

وی حدود ۶ سال در جهرم تدریس کرد و سپس به شیراز منتقل شد و در آنجا علاوه بر تدریس، مسئول امتحانات دبیرستان‌های شیراز بود. زنده‌یاد ورهرام حدود ۲ سال «رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۲ شیراز» بود و سپس به تهران انتقال یافت و به دلیل تجربه و صداقت در امور امتحانات، «معاون فنی امتحانات وزارت آموزش و پرورش» شد.
وی پس از انقلاب به عنوان «مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان» و سپس «مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان» خدمت کرد و پس از ۳۰ سال خدمت، بازنشسته شد. پس از بازنشستگی وی در سازمان بازرسی کشور که در آن زمان آیت‌الله دکتر سید مصطفی محقق داماد ریاست آن را بر عهده داشت، مشغول خدمت شد.

پس از تأسیس دفتر اصلاح و نشر متون اسلامی توسط آیت‌الله محقق داماد، شادروان ورهرام نیز به عنوان رئیس دفتر ایشان مشغول به خدمت شد و عصرها نیز در کتابخانه ملی کار می‌کرد و با اینکه روزانه ۱۳ساعت کار می‌کرد، هرگز ابراز خستگی نمی‌کرد. به دلیل تبحر مرحوم ورهرام در رشته‌هایی چون: ریاضی، نجوم، فلسفه، عرفان، معارف اسلامی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تاریخ و‌…  بسیاری از مراجعان به کتابخانه‌ی ملی برای نگارش پایان‌نامه‌ی خود از راهنمایی‌های ارزنده‌ای وی استفاده می‌کردند.

مرحوم ورهرام در سال ۱۳۳۵ با خانم پروین غفاری ازدواج کرد که حاصل آن، دو دختر (گاهنگان و مهرگان) و شش پسر(محمدمهدی، محمدهادی، هدایت‌علی، علی، محمد و محمدحسین) است که پنج تن آن‌ها پزشک  متخصص و دو تن، مهندس هستند.
علی‌اصغر ورهرام در دوم بهمن ماه ۱۳۸۲ به رحمت ایزدی پیوست و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=5052

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.