• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل اخبار 1349اخبار امروز : 2
7

خاندان ذوالقدر، حاکمانی با آثار خیر جهرم

  • کد خبر : 4450
  • 08 مهر 1402 - 17:22
خاندان ذوالقدر، حاکمانی با آثار خیر جهرم

خاندان ذوالقدر، حاکمانی با آثار خیر جهرم به گزارش اخبار جهرم، خاندان ذوالقدر از عصر صفوی تا قاجار در فارس و برخی نیز بر جهرم، فسا، داراب، لار، استهبان و بندرعباس حکومت می‌کردند. اگرچه قضاوت کردن دربارۀ حاکمان گذشته دشوار است و ای بسا مرتکب ظلم و جنایت‌های بسیاری هم شده باشند، اما در عموم […]

خاندان ذوالقدر، حاکمانی با آثار خیر جهرم

به گزارش اخبار جهرم، خاندان ذوالقدر از عصر صفوی تا قاجار در فارس و برخی نیز بر جهرم، فسا، داراب، لار، استهبان و بندرعباس حکومت می‌کردند. اگرچه قضاوت کردن دربارۀ حاکمان گذشته دشوار است و ای بسا مرتکب ظلم و جنایت‌های بسیاری هم شده باشند، اما در عموم کتاب‌های تاریخی، ادبی و حافظۀ تاریخی مردم جهرم، از اقدامات نیک این خاندان بسیار سخن گفته شده است. در زیر به برخی از حاکمان این خاندان در جهرم و کارهای نیک آنان بر اساس کتیبه‌ها و وقف‌نامه‌ها و… در جهرم اشاره می‌شود:

حاج قنبرعلی بیگ ذوالقدر: معاصر صفویه و بانی بازار قیصریۀ لار، نیت تعمیر کاروان‌سرای(قلعۀ) امامزاده حسین(ع) داشته، اما مرگ به او امان نمی‌دهد و فرزندش بیگم آقا، این بنا را مرمت کرده است.

حاج محمدمؤمن بیگا: مقارن دورۀ صفوی و حاکم جهرم که سیاحان غربی هنگام عبور از جهرم از وی نام برده‌اند. فرزند حاجی محمدباقر بیگ و بانی مدرسۀ زمانیه یا مدرسۀ خان جهرم. وقف‌نامهٔ حاجی محمدمؤمن بيگ درباره مدرسه زمانيه جهرم، مورخ ۱۱۰۳ق است.

حاجی سلیمان‌بیگ ذوالقدر اول: معاصر اوایل زندیه. بانی وقف برخی اراضی قطب‌آباد و تعمیرکننده‌ی مدرسۀ علمیه و مسجد خان.

حاجی آقا محمد ذوالقدر: بانی بازسازی مدرسۀ زمانیه، تعمیرکنندۀ گنبد، بارگاه و کاروان‌سرای امامزاده حسین(ع) و مدرس مدرسهٔ خان.

حاجی محمدحسن خان: معاصر محمدشاه قاجار و فرزند حاجی محمد. احداث چهارسوی بازار و کاروان‌سرا و باغ گلشن، حمام و مسجد بازار (حاجی مسینی)، احداث حصار و دروازه دور پنج محلۀ جهرم، تعمیر کاروان‌سرای مخک، ساخت برکه و چند باغ و وقف یک دهم زمین‌های دیم جهرم(عشر بخوسات). وی کسی است که بیشترین آثار خیر را در جهرم به جا گذاشته است.

حاجی محمدعلی بیگ ذوالقدر: از بزرگان و پسرعموهای حاکمان جهرم در دورۀ قاجار که به امور زراعی، کشاورزی و تجارت در جهرم اشتغال داشته است و به دلیل حسن سلوک مورد اعتماد و احترام مردم و حکومت بوده است.

حاجی آقا رضا ذوالقدر جهرمی: فرزند حاجی محمدعلی بیگ ذوالقدر مقارن حکومت سلیمان بیگ ذوالقدر دوم در جهرم و ناصرالدین شاه. از اعیان محلۀ گازران و بانی آب‌انبار حاج آقا رضا (محل فعلی: میدان آیت‌الله حق‌شناس).

#روزی_روزگاری_جهرم

 

لینک کوتاه : https://khabarestanejahrom.ir/?p=4450

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.